Staking van 24 uur bij Forbo Flooring BV in Assendelft

Vloerenbedrijf legt ultimatum CNV Vakmensen naast zich neer

Werknemers van vloerenfabriek Forbo Flooring BV in Assendelft leggen komende maandag hun werk 24 uur neer. Vrijdagavond 3 maart om 20.00 uur verliep het ultimatum dat vakbonden CNV en FNV het bedrijf hadden gesteld. Hank Oomkes, bestuurder van CNV Valmensen: ‘Wij willen een fatsoenlijke reparatie van de inflatie. Maar Forbo denkt daar anders over. Onbegrijpelijk.’

De onderhandelingen over een nieuwe cao liepen vorige maand spaak. Belangrijkste knelpunt was de loonsverhoging. CNV Vakmensen wil 10% voor alle medewerkers, met als voorwaarde dat iedereen er bruto per maand minimaal € 322,- (op fulltime basis) op vooruitgaat. Forbo kwam in zijn eindbod niet verder dan een magere 6,5%. ’Daar koop je tegenwoordig geen brood meer voor’, zegt Oomkes. ‘In ieder geval niet belegd. Medewerkers voelen de inflatie elke dag in hun portemonnee. Forbo merkt daar veel minder van. Die rekent de inflatie gewoon door in zijn prijzen.’

Ook geen verduurzamingsbudget

Desondanks vindt Forbo dat ook andere verbeteringen voor zijn eigen mensen te duur zijn. Bijvoorbeeld het voorstel van CNV Vakmensen dat Forbo een budget beschikbaar stelt voor zijn werknemers om hun huizen mee te verduurzamen. ‘Zoals voor de aanschaf van zonnepanelen, dubbel glas, isolatie of warmtepomp’, zegt Oomkes. ‘Ook willen we graag een vaste vrije dag voor medewerkers op 5 mei. Maar de werkgever heeft het allemaal van tafel geveegd.’

Werkgever pakt laatste kans niet

In een aantal actievergaderingen legden de vakbonden bij hun leden terug wat Forbo wel bood. Zij oordeelden dat dat zwaar onvoldoende was. Tevens gaven ze in overgrote meerderheid aan bereid te zijn actie te voeren als hun werkgever niet zou luisteren. Oomkes: ‘Met de actiebereidheid zit het dus wel goed. Spijtig dat de werkgever het zo ver laat komen. Hopelijk komen ze snel tot het inzicht hoe waardevol hun medewerkers zijn, in plaats van de vloer met ze aan te vegen.’