Staking Forbo Flooring definitief voorbij

Vakbondsleden stemmen in grote meerderheid in met onderhandelingsresultaat Assendelftse vloerenfabriek

De staking bij Forbo Flooring in Assendelft is definitief voorbij. Dit weekend stemde een overgrote meerderheid van de vakbondsleden in met het vrijdag bereikte onderhandelingsresultaat. Vanaf dinsdag gaan de medewerkers weer aan het werk. CNV Vakmensen-bestuurder Hank Oomkes is tevreden. ‘Zo zie je weer dat staken je echt iets oplevert.’

De CNV-onderhandelaar is trots op de werknemers die zes weken lang bereid waren het werk neer te leggen om op te komen voor zichzelf en elkaar. ‘Bijna elke ochtend schreven ze zich in als staker. En ze lieten zich niet tegen elkaar uitspelen. Dat was misschien nog wel het moeilijkst. Dit was dit de langste aaneengesloten staking bij één bedrijf in jaren. En het kostte de medewerkers een hoop geld. Maar hun vasthoudendheid heeft wel wat opgeleverd.’

Eenjarige cao met 9% loonsverhoging

En dat is een eenjarige cao met daarin een loonstijging van 9% die (met terugwerkende kracht) geldt vanaf 1 januari. Bovendien kunnen alle werknemers in mei een eenmalige uitkering van € 1000 tegemoet zien. Naast de loonsverhoging gaat dat de reiskostenvergoeding van 19 naar 21 cent per kilometer en wordt het loon in alle gevallen minimaal € 14 per uur. Dus ook als het uurloon na de 9% loonstijging daaronder zou blijven.

Aanpak van problemen op de werkvloer

Misschien nog wel meer waardeert Oomkes de harde toezegging van de directie over het aanpakken van problemen op de werkvloer. ‘Bijvoorbeeld over de werkdruk en het achterstallig onderhoud’, zegt hij. ‘De directie heeft beloofd voortaan beter naar zijn werknemers te luisteren. We zullen dit de komende tijd op de voet volgen tijdens aankomende overleggen met de werkgever om te zorgen dat de toezeggingen ook worden nagekomen. ’

Basis voor herstel van vertrouwen

‘Deze nieuwe cao moet daarom de basis vormen van het herstel van vertrouwen’, vervolgt de CNV-onderhandelaar. ‘Ik heb het al eerder gezegd, maar ik wil het graag herhalen; de directie is daarvoor aan zet. Zij moeten nu boter bij de vis doen, laten zien dat dingen vanaf nu anders gaan. Anders staan we hier volgend jaar weer.’