Staking bij VDL Nedcar gaat door tot en met vrijdag

Directie ziet noodzaak aanpassing sociaal plan nog steeds niet

De staking bij VDL Nedcar in Born gaat door tot en met vrijdag. Dat hebben de vakbonden na raadpleging van hun leden besloten. ‘De situatie waarin de medewerkers zitten is enorm onzeker’, zegt Jeroen Bruinsma van CNV Vakmensen. ‘Aanpassing van het sociaal plan is daarom heel belangrijk voor ze. Iedereen ziet dat, behalve de directie lijkt het wel. Daarom gaan we door.’

Inmiddels zijn de emoties op de werkvloer hoog opgelopen. Dat leidde er deze en vorige week al toe dat medewerkers in groten getale (georganiseerd en ongeorganiseerd) hun werk neerlegden. Bruinsma begrijpt dat wel. ‘Veel van de 3.800 medewerkers werken hier al jaren met plezier’, zegt hij. ‘In het verleden moesten ze wel vaker lang wachten tot er duidelijkheid kwam over een nieuwe opdrachtgever. Maar zo nijpend als nu, ervaarden ze de situatie nog niet eerder.’

Wel dividend maar geen verbeterd sociaal plan

‘Bovendien is hun vertrouwen in de leiding van het bedrijf weg’, vervolgt Bruinsma. ‘Dat er bijvoorbeeld wel dividend wordt uitgekeerd, maar er geen ruimte is om het sociaal plan aan te passen, is slecht gevallen. De mensen hier hebben vaak hun hele ziel en zaligheid in het bedrijf zitten, maar krijgen steeds sterker het idee dat dat voor de directie van weinig waarde is. Dat maakt ze boos.’

Werkgever ziet noodzaak niet

Daarom doen Bruinsma en de stakers er alles aan de directie de noodzaak van een aangepast sociaal plan te laten inzien. ‘Het huidige contract gaat uit van continuïteit van het bedrijf’, legt de vakbondsman uit. ‘Maar daar is geen zekerheid meer over. Daarom willen we onder andere een verhoging van de ontslagvergoeding. Maar de werkgever wil de noodzaak daarvan maar niet inzien. Daarom gaan we door met staken, in ieder geval tot en met vrijdag. Maar desnoods nog langer. Net zo lang totdat de leiding van Nedcar weer oog heeft voor zijn medewerkers.’