Staking bij KLK Kolb maakt indruk: ‘neem ons serieus’

Deldens chemiebedrijf ligt 2 dagen helemaal stil

Het tweede stakingsmoment dit jaar bij chemiebedrijf KLK Kolb Specialties in Delden (Ov.) maakt grote indruk. Sinds vanmorgen (zondag 7 mei) 01.00 uur ligt de fabriek helemaal stil. ‘De actiebereidheid is enorm’, zegt Rick Pellis van CNV Vakmensen. ‘Een duidelijker en helderder signaal kunnen de medewerkers niet afgeven: neem ons serieus!’

Pellis vermoedt dat de grote stakingsbereidheid van de medewerkers de directie compleet heeft verrast. ‘Vorige week dinsdag hielden we al een prikactie. Toen kwamen bijna alle vakbondsleden al 2 uur lang naar buiten om een patatje te eten. Daar was de directie blijkbaar niet echt van onder de indruk. Ik denk dat dat nu wel anders is, de fabriek ligt helemaal stil.’ Concreet eisen de vakbonden dat er een salarisverhoging van 14,3% in de nieuwe cao wordt opgenomen. Kolb wil niet verder gaan 6,1% plus € 40. Pellis: ‘Een winstgevend bedrijf als Kolb moet er op zijn minst voor zorgen dat de medewerkers hun koopkracht behouden.‘

Rectificatie van de werkgever

Maar wat voor de mensen bij Kolb minstens zo belangrijk is, is een rectificatie van hun directie. Pellis: ‘De vakbonden kregen te horen dat er in de werkprocessen te veel fouten zouden zijn gemaakt waardoor er giftig dioxaan in het Twentekanaal terecht zou zijn gekomen. Daarom weigerde Kolb verder te onderhandelen en stelde het 6,1% + € 40 als eindbod. Dat is heel slecht gevallen bij de mensen. Helemaal als je bedenkt dat het diezelfde werknemers zijn die er sinds 2019 voor zorgden dat de miljoenenwinst ruim werd verdrievoudigd. De mensen zijn echt boos.’

Staking gaat door tot maandag 19.00 uur

Zo boos dat ze de vakbonden opdracht gaven Kolb een ultimatum te stellen om met een rectificatie én een fatsoenlijke loonsverhoging te komen. Maar dat ultimatum liet het chemiebedrijf verlopen. Vorige week dinsdag legden medewerkers daarom al twee uur hun werk neer. Omdat dat nog geen resultaat opleverde, doen ze dat nu nog eens. Deze keer bijna twee hele dagen achter elkaar, namelijk tot maandagavond (8 mei) 19.00 uur. CNV-onderhandelaar Pellis gaat ervan uit dat de directie zijn medewerkers daarmee wel serieus neemt. ‘Er wordt niks gedraaid en er worden geen vrachten geladen of gelost. Maar als de mensen zich nu nog niet gehoord voelen, leggen ze hun werk binnenkort gewoon weer neer.’