Staakstraat bij Van der Valk

CNV Vakmensen richt donderdagochtend een zogenoemde staakstraat in op de parkeerplaats bij het Van der Valk-hotel in Zuidbroek. Werknemers uit de metalektro-bedrijven in de wijde regio kunnen zich daar virusbesmettingvrij registreren als staker. Het is onderhand al weer de zevende week dat de vakbonden acties organiseren voor een goede cao voor 160.000 werknemers.
Deze donderdag worden stakers verwacht vanuit - onder meer - Hydro Extrusion in Hoogezand, Aldel in Delfzijl, Stork en Centraal Staal in Groningen. Ook werknemers van Groningen Shipyards en Hunter Douglas worden opgeroepen om zich donderdag als staker in te schrijven.

Het betreft een staking voor 24 uur waarbij deze zich wat langer uitstrekt als het om ondernemingen gaat die in ploegendiensten produceren.

De staakstraat in Zuidbroek is het virusbesmettingsvrije alternatief voor de grootse en massale stakingsbijeenkomsten op pleinen en manifestatiehallen van weleer. CNV Vakmensen en FNV Metaal organiseren sinds medio januari in estafettevorm dergelijke stakingen. Groepsvorming wordt daarbij voorkomen.

Zuinig

Het conflict in de metalektro-branche spitst zich toe op het uitblijven van een reële cao voor de werknemers in de 1.000 ondernemingen die onder de werkingssfeer vallen. Werkgevers bieden een zeer zuinige loonsverhoging en willen ook niet praten over maatregelen voor een betere werk-privébalans en voor eerder stoppen met werken. CNV Vakmensen verlangt bijvoorbeeld meer zekerheid voor flexwerkers, bijvoorbeeld door ze na een jaar een vast contract te geven. En voor jongeren willen de vakbonden dat de salarisschaal op leeftijd verdwijnt.