Snel in gesprek over exacte 'bezuinigingskoers' BAM

CNV Vakmensen beducht voor forse personeelsreductie ‘Een nieuwe strategie tot aan 2023 waarin de winstgevendheid van BAM moet zijn verbeterd.’ Bestuurder Robbim Heins van CNV Vakmensen vindt de omschrijving van BAM mooi, maar schimmig: “Dit wijst op afslanking van het bedrijf in projecten en/of in werknemers. Op korte termijn zal de bouwonderneming ons daar duidelijk over moeten verschaffen. Daar hebben de werknemers, onze leden recht op.”
Volgens de vakbondsbestuurder wijzen de vanochtend gepresenteerde bedrijfsresultaten van de Koninklijke BAM Groep op een onderneming in licht herstel.

“Maar BAM geeft zelf aan te willen krimpen. ‘Winstgevender en voorspelbaar’ noemt de directie dat. Op die voorspelbaarheid hebben de werknemers ook recht, en dus ook de vakbonden. Wij moeten de ruimte hebben om passende tegenmaatregelen te kunnen nemen, als BAM uiteindelijk toch inzet op een reorganisatie en personeelsreductie.”

Onrust

Het kostenbesparingsprogramma RESET zorgde in het laatste kwartaal van 2020 voor veel onrust in het concern. Heins is blij dat er iets meer rust is gedaald in het bedrijf. Maar wil niettemin voorkomen dat riskante keuzes door de directie in het verleden - die leidden tot grote verliesposten - louter worden afgewenteld over de rug van werknemers. “Zoals gezegd, ik wil snel met de directie in gesprek over de exacte bezuinigingskoers die BAM nu uitstippelt.”