Signify doet licht uit in Winterswijk

‘Dit is wel heel bitter voor de bijna 80 vaste werknemers en 15 uitzendkrachten die het rechtstreeks treft en voor de werkgelegenheid in de Achterhoek in zijn algemeenheid.’ Zo reageert bestuurder Arjan Huizinga van CNV Vakmensen op de mededeling van lampenfabriek Signify eerder vandaag dat de productie vanuit Winterswijk naar Hongarije wordt verplaatst.

Er geldt nog een sociaal plan uit de Philips-tijd waartoe Signify ooit behoorde. ‘Dat verzacht de pijn, maar dicht niet het gapende gat dat de directie hier slaat,’ zo beschrijft Huizinga de sfeer nadat het nieuws werd bekend gemaakt vandaag.

‘We hebben het hier over mensen met doorgaans lange dienstverbanden. En dus ook hogere leeftijden. Dat verkleint nogal de kans op een vervangende baan’, aldus de CNV Vakmensen-bestuurder.

Alleen voor de winst

Huizinga hekelt de beslissing van Signify omdat het hier om winstmaximalisatie gaat. ‘De onderneming gaat voor dubbeltje eerste rang zitten in Hongarije. In Piwa en Boedapest wordt de productie voortgezet die nu in Winterswijk wordt stilgelegd.

Het is niet de eerste keer dat de Signify-fabriek in de Achterhoek te maken krijgt met een forse krimp. Huizinga: ’In 2017 verdwenen 60 arbeidsplaatsen toen productie naar Polen werd verplaatst. En nu doet Signify het licht dus helemaal uit in Winterswijk.’

Klus

Er geldt een sociaal plan tot eind 2021. Huizinga wil er alles aan doen om de werknemers in Winterswijk ten volle hiervan te laten profiteren. ‘Dat wordt nog best een klus.’