Schoonmakers voeren vandaag actie op Schiphol

Schiphol wil middenin de coronacrisis nog minder schoonmaak op de luchthaven. Dat is tegen het zere been van de schoonmakers. Gesteund door de vakbonden (FNV en CNV Vakmensen) voeren zij vanmiddag actie op Schiphol.

Een actie die ‘coronaproof’ is: de schoonmakers hebben hoepels op anderhalve meter van elkaar en mondkapjes gemaakt van poetsdoek. De schoonmakers vinden dat Schiphol in deze tijd juist méér schoonmakers moet inzetten in plaats van minder. “Op Schiphol komen zoveel mensen van zoveel verschillende plekken bij elkaar, dat het totaal onverantwoord is om juist nu op de schoonmaak te bezuinigen”, vindt CNV-bestuurder Erik Maas, die ook bij de actie betrokken is. “Als er minder goed wordt schoongemaakt, krijgt het coronavirus op Schiphol een kans om te woekeren en te verspreiden. Dat moeten we toch niet willen?”

Juist méér schoonmakers en méér tijd nodig

De vakbonden wijzen erop dat het Europese agentschap voor de luchtvaartveiligheid (EASA) en het ACI (Airport Council International) beide hebben opgeroepen om luchthavens vaker en beter schoon te maken en om juist méér schoonmakers in te zetten en de contracten met schoonmaakbedrijven uit te breiden. Schiphol lijkt nu het tegenovergestelde te willen doen, door te bezuinigen op de schoonmaakcontracten. Daardoor dreigen honderden schoonmakers hun baan kwijt te raken. Maas: “Het verhaal van Schiphol is dat er minder vluchten en passagiers zijn. Dat zien wij natuurlijk ook wel, maar het aantal vierkante meters op Schiphol is niet afgenomen. Dus ook al zijn er minder passagiers, die schoonmakers zijn keihard nodig.”

Actie

De actie van de schoonmakers start vanmiddag om 14.00 uur en duurt tot 15.30 uur. Dit vragen de vakbonden:

• Overleg met alle schoonmaakbedrijven bij elkaar, niet afzonderlijk, en spreek met hen de meest effectieve werkzaamheden af in de strijd tegen de verspreiding van het virus.
  • Op het Schipholterrein moeten alle bepalingen van de schoonmaak-cao worden nageleefd, ook door andere opdrachtgevers.
  • Roep schoonmaakbedrijven op om afspraken over een eventuele reorganisatie alleen te maken in gesprek met de vakbonden.
  • Dring aan op baanbehoud van en investeringen in opleidingen en ontwikkeling van Schiphol-schoonmakers.