Schiphol neemt meer tijd voor nieuwe beveiligingstender

Beveiligers willen geen herhaling van eerdere chaos

Schiphol neemt minimaal een half jaar de tijd om de nieuwe beveiligingstender zorgvuldig te laten verlopen. De duizenden beveiligers moeten hier zo min mogelijk negatieve gevolgen van ondervinden. Die toezegging heeft Schiphol gedaan, mede op aandringen van de vakbonden. ‘Een belangrijke toezegging van Schiphol. De vorige tender liep vier jaar geleden voor de beveiligers uit op een complete chaos. Dat willen we niet nog een keer’, zegt CNV-onderhandelaar Erik Maas.

Op Schiphol zijn sinds december 2020 maar liefst 5 verschillende beveiligingsbedrijven actief, met in totaal ruim 5.000 werknemers. Het gaat om G4S, I-Sec, Securitas, Trigion en CTSN. Eind dit jaar loopt de huidige tender af, dus bereidt Schiphol een nieuwe aanbesteding voor. ‘De inzet van het CNV is dat beveiligers niet het slachtoffer mogen worden van dit gevecht om een nieuw contract’, zegt Maas. ‘Het is positief dat Schiphol erkent dat het de vorige keer niet goed is gegaan en dat het echt anders moet.’

CNV wil garanties voor beveiligers

Bij de vorige tender kregen veel beveiligers een nieuwe werkgever, met grote gevolgen voor hun roosters, werktijden en arbeidsvoorwaarden. ‘Dat gaf veel onrust, een deel van de beveiligers is om die reden zelfs vertrokken', zegt Maas. 'Daar zit Schiphol dit keer natuurlijk ook niet op te wachten, nu de bezetting net weer een beetje op orde aan het komen is. Er is dus een gezamenlijk belang voor een zorgvuldig proces, waarin de gevolgen voor de beveiligers minimaal zijn en waarbij de kwaliteit van werk een belangrijke rol speelt. De vakbonden worden hierbij nadrukkelijk betrokken, we blijven hierover komende maanden met elkaar in gesprek. Wij willen in ieder geval harde garanties dat een eventuele contractwisseling geen gevolgen heeft voor de individuele en collectieve arbeidsvoorwaarden. Ook moeten beveiligers erop kunnen rekenen dat ze niet te maken krijgen met drastische wijzigingen in roosters en werktijden.’