Het CNV krijgt voortdurend verontrustende berichten van beveiligers over de corona-aanpak van de luchthaven. ‘We hebben daar regelmatig overleg over met Schiphol’, zegt Maas. ‘Sommige signalen worden ook wel goed opgepakt, zeker als het gaat om de handhaving van coronaregels als het wat rustiger is op de luchthaven. Maar het gaat ons juist om die drukke momenten. En die zijn er steeds meer, afgelopen maand telde Schiphol meer dan 28.000 vluchten met ruim 3 miljoen reizigers. En dan zie je dat het op grote schaal misgaat. De anderhalve meter geldt dan vrijwel nergens meer en lang niet iedereen draagt een mondkapje. Dat is vragen om problemen.’
Schiphol verschuilt zich achter uitzondering
Volgens Maas verschuilt Schiphol zich veel te makkelijk achter een – speciaal voor de luchthaven gemaakte - uitzondering op de wettelijke coronaregels. ‘Vrij vertaald houdt die in: ja, er gelden regels – behalve als het druk is, dan gelden de regels even wat minder. Terwijl we juist op die drukke momenten de grootste risico’s lopen. Ik vergelijk het weleens met een zwembad, waar medewerkers toezicht houden op de veiligheid. Niemand zou het accepteren als die in een overvol zwembad zouden zeggen: het is zo druk, nu lukt het even niet om goed op te letten. Maar op Schiphol vinden we dat kennelijk normaal.’
Politiek moet ingrijpen
CNV Vakmensen wil dat de overheid Schiphol ertoe dwingt om méér maatregelen te nemen en daar ook veel scherper op toe te zien. ‘Schiphol zelf gaat het niet doen, die verwijzen simpelweg naar hun uitzonderingspositie’, zegt Maas. ‘Dus we roepen de politiek op om de teugels op Schiphol veel strakker aan te trekken. Zeker met het oog op de verwachte Kerstdrukte en de grote risico’s op de verspreiding van de omikron-variant.’
Concrete maatregelen
De beveiligers hebben zelf meerdere concrete mogelijkheden aangedragen:
- Meer afstand tussen reizigers creëren, door bij de security lanes weer stippen op de grond te plaatsen
- Geen dubbele security lanes naast elkaar in gebruik nemen
- Twee opzetposities hanteren (in plaats van drie)
- Bakken waar reizigers hun spullen inleggen bij de security-check veel vaker schoonmaken (dit gebeurt nu slechts 1 keer per week)
- Veel betere handhaving van de afstandregel en mondkapjesplicht, bijvoorbeeld al bij de ticketcontrole
- Meer veiligheidsmaatregelen in de lounges waar beveiligers pauzeren
CNV Vakmensen heeft de Inspectie SZW inmiddels gevraagd om onderzoek te doen.