Ruimte voor loonsverhoging bij a.s.r., ook in crisistijd

Een van de eerste cao’s van 2021 is rond: de ruim 4.000 werknemers van verzekeraar a.s.r. hebben de komende twee jaar een nieuwe cao.
“Bij a.s.r. is gelukkig ruimte voor een loonsverhoging, de werknemers krijgen er komende twee jaar in totaal 4,5% bij”, zegt onderhandelaar Tamara Westerink van CNV Vakmensen. “Daarnaast hebben we afspraken gemaakt over thuiswerken, werkgeluk, sabbatical en betere scholingskansen voor uitzendkrachten.”

Loonsverhoging

De nieuwe cao, waarover de CNV-leden komende tijd kunnen stemmen, loopt van 1 januari 2021 tot 1 januari 2023. Per 1 maart 2021 gaan de lonen omhoog met 2,25%. En per 1 maart 2022 nog eens met 2,25%. Daarnaast krijgen werknemers die eind vorig jaar in dienst waren (en dat per 1 februari nog steeds zijn) een eenmalige uitkering van 300 euro.

Thuiswerken

Bij a.s.r. werken vrijwel alle werknemers al geruime tijd vanuit huis. “We hebben natuurlijk met elkaar gesproken over de noodzaak van een thuiswerkregeling”, zegt Westerink. “Het is voor iedereen een zeer ingrijpende verandering, die ook voor de langere termijn gevolgen heeft. Veel werknemers bij a.s.r. zullen ook in de toekomst hun werk grotendeels vanuit huis blijven doen. Dat vraagt om goede begeleiding en faciliteiten vanuit de werkgever.”

In de cao is nu een thuiswerkregeling afgesproken, met aandacht voor een gezonde en veilige thuiswerkplek. De werknemers kunnen gebruikmaken van een werkplek- en vitaliteitscheck, inclusief workshops en trainingen. Voor het eerst is in de cao ook een afspraak gemaakt over een thuiswerkvergoeding: de eerstkomende 3 maanden (van vrijwel volledig thuiswerken) gaat het om 50 euro netto per maand, in de periode daarna (van waarschijnlijk gedeeltelijk thuiswerken) om 30 euro netto per maand. Voor parttimers is de vergoeding naar rato. De standaard reiskostenvergoeding vervalt voor de meeste werknemers; zij kunnen voortaan nog wel de gemaakte kilometers declareren.

Sabbatical

Eén keer in de vijf jaar kunnen werknemers een langere periode (tussen 2 en 3 maanden) verlof opnemen voor een sabbatical. Dit verlof wordt deels doorbetaald. Oudere werknemers (60+) kunnen de sabbatical verdelen over een langere periode en deze in dagen opnemen.

Uitzendkrachten

Zoals afgesproken in de Werkcode krijgen uitzendkrachten bij a.s.r. gerichte opleidingen en perspectief op een vaste functie.

Leden

CNV Vakmensen legt het cao-resultaat komende weken positief voor aan de leden.