Rechter tikt Nouryon op de vingers vanwege niet betalen eenmalige uitkering

Tientallen werknemers van chemiebedrijf Nouryon hebben dankzij een rechtszaak van CNV Vakmensen alsnog recht op een eenmalige uitkering van bruto 3.000 euro.

Het gaat om werknemers van wie Nouryon tot begin 2020 het dienstverband slapend hield. Zij kregen in december 2018 niet de eenmalige uitkering, die alle andere werknemers (die niet al twee jaar ziek thuis zaten) wèl kregen. “Een kromme situatie, die nu gelukkig eindelijk is rechtgezet”, zegt onderhandelaar Arthur Bot van CNV Vakmensen.

Overgeslagen

Chemiebedrijf Nouryon, in 2018 afgesplitst van AkzoNobel, hield jarenlang tientallen werknemers vast in een slapend dienstverband. Daar was het bedrijf overigens niet de enige in; de kwestie werd uiteindelijk pas in november vorig jaar definitief beslist met een uitspraak van de Hoge Raad.

“Nouryon hield de dienstverbanden na twee jaar ziekte vermoedelijk bewust in stand. Want dan hoefden ze de werknemers immers geen transitievergoeding te betalen”, zegt Bot. “Vervolgens gebeurde er iets merkwaardigs. Want toen de eenmalige uitkering werd uitbetaald die we in de cao hadden afgesproken, werd die groep overgeslagen. Toen deed Nouryon opeens alsof ze niet bestonden, alsof er geen dienstverband meer was. Volgens Nouryon hadden ze niet bijgedragen aan het resultaat, dus ook geen recht op die uitkering.”

Cao-afspraak was duidelijk

Een van hen was een werknemer uit Middelharnis, lid van CNV Vakmensen, die in augustus 2015 arbeidsongeschikt was geraakt. Na twee jaar ziekte werd hij – vanaf augustus 2017 – door Nouryon in een slapend dienstverband gehouden. “Omdat hij officieel nog steeds in dienst was, vond hij dat Nouryon hem dus ook die eenmalige uitkering moest betalen”, zegt Marije van Wijk, jurist bij CNV Vakmensen. “Dat vonden wij ook, want de cao-afspraak was heel duidelijk: alle werknemers die op 1 december 2018 in dienst waren – dus zonder uitzonderingen - en op wie op dat moment de cao van toepassing was, zouden die maand een eenmalige uitkering krijgen van bruto 3.000 euro. De rechter ging daarin mee en wees de argumenten van Nouryon, bijvoorbeeld dat die uitkering niet gold voor werknemers met een slapend dienstverband, van tafel.”

Gevolgen uitspraak

Nouryon moest dus de uitkering alsnog betalen en heeft dat inmiddels ook gedaan. De uitspraak geldt ook voor enkele tientallen andere werknemers die op 1 december 2018 nog bij Nouryon een slapend dienstverband hadden en onder de cao vielen. Voorwaarde om daarvoor in aanmerking te komen, is dat de werknemers niet al inmiddels een vaststellingsovereenkomst tegen finale kwijting hebben getekend. Bot: “Werknemers die dankzij deze uitspraak ook recht denken te hebben op de eenmalige uitkering, kunnen zich bij het FNV of bij ons melden.”

Triest

De uitspraak zegt volgens Bot helaas ook iets over de manier waarop Nouryon invulling geeft aan de arbeidsverhoudingen. “Het gaat hier om een bedrijf dat in 2018 ruim 10 miljard heeft neergeteld om Akzo Chemicals over te nemen. En dan laten ze het met zo’n eenmalige uitkering voor een groepje zieke werknemers uiteindelijk aankomen op een rechtszaak. Ik vind dat triest.”

Nouryon

Nouryon is in oktober 2018 ontstaan na een afsplitsing van AkzoNobel. Het bedrijf heeft zo’n 2.500 werknemers, verspreid over vestigingen in Amsterdam (hoofdkantoor), Amersfoort, Rotterdam, Delfzijl, Hengelo, Deventer, Arnhem en Herkenbosch.