Oproep aan detacheringsbureaus en gedetacheerden

Jarenlang waren de gedetacheerden de gouden krachten van de branche. Maar de afgelopen weken is het afgelopen met de liefde. Met name de groep die het kortst in dienst is wordt massaal gedumpt. Waar twee weken geleden nog gevochten werd om gedetacheerden, is het nu alsof ze niet snel genoeg richting WW gestuurd kunnen worden.

Dit zijn dus ook gewoon mensen met financiële verplichtingen, zoals huur, gas en licht. Als vakbondsbestuurder sprak ik verschillende leden die op vrijdag hoorden "kun je even snel deze vaststellingsovereenkomst tekenen” of "sorry, maandag niet meer nodig". Of bedrijven die arbeidsvoorwaarden eenzijdig aanpassen "kunnen we even niet betalen". Als vakbondsbestuurder kijk ik deze contracten na. Regelmatig blijken de werknemers een vaster contract te hebben dan men doet voorkomen. Helaas zijn de contracten zo ingewikkeld dat mensen door de bomen het bos niet meer zien. De commissie Borstlap bracht hier al een advies over uit.

De razendsnelle exit hakt er in, de flexwerkers zijn weer aan de beurt. Ik begrijp ook wel dat bij detacheerders de schoorsteen moet roken, maar hoe er nu met uitzendkrachten en gedetacheerden wordt gespeeld, is schrijnend.

En dan te bedenken dat onze regering een heel pakket aan maatregelen heeft opgetuigd om ondernemers te helpen. Waaronder de Noodmaatregel Overbrugging Werkbehoud (NOW) die heel duidelijk ook voor gedetacheerden geldt. Elke werkgever, ook een detacheerder, kan een beroep doen op de NOW als er sprake is van meer dan 20% omzetverlies. De werkgever kan dan tot 90% van de loonsom krijgen. Je zou denken dat veel detacheerders denken: mooi, dan houd ik de flexkracht nog drie maanden aan en declareer ik de kosten. Maar helaas, ik ben er nog niet één tegengekomen die dit wil. Terwijl zzp’ers hun aanvragen al hebben ingediend, staan de eerste gedetacheerden al op straat. De oude reflex van de flexbedrijven om snel flexwerkers te dumpen, is weer vol aanwezig.

Het zijn vreemde tijden. In februari was je als gedetacheerde nog geliefd, nu ben je een soort melaatse. Onze oproep is dan ook tweeledig. Aan het detacheringsbureau: respecteer bestaande contracten, doe een beroep op de NOW en laat de gedetacheerden niet aan hun lot over. En aan de gedetacheerden: bel de vakbond als je merkt dat je benadeeld wordt.