Opnieuw 48-uurs staking bij Fokker Elmo in Hoogerheide

‘Directie schiet zichzelf in de voet met ongelijke blijf-bonussen’

Opnieuw leggen medewerkers van Fokker Elmo in Hoogerheide hun werk 48 uur neer. Dit keer op dinsdag 25 en woensdag 26 april. Moederbedrijf GKN Fokker blijft zijn poot stijf houden met het toekennen van ongelijke blijf-bonussen aan medewerkers in Helmond en Hoogerheide voor de aanstaande verhuizing. Hoewel het er volgens CNV Vakmensen-bestuurder Arthur Bot wel op lijkt dat de Fokker-directie het probleem inmiddels beter begrijpt en serieus wil nemen, is het gat nog veel te groot. ‘Te gek voor woorden! Bovendien schiet de directie zichzelf daarmee in de voet.’

Naast deze nieuwe staking (het wordt al de vierde staking -in totaal 6 dagen- bij Fokker Elmo), roepen de bonden medewerkers ook op niet meer over te werken. Met overwerken lijkt de directie de gevolgen van de staking op te willen vangen.
De mensen in Hoogerheide zijn boos omdat ze voor de aankomende verhuizing naar Papendrecht lagere blijf-vergoedingen krijgen dan hun collega’s bij Fokker Landing Gear in Helmond. CNV-bestuurder Bot heeft het idee dat de directie zichzelf in de voet schiet door deze tweespalt te organiseren. ‘Dat is geen goede productieve basis voor het opstarten van de nieuwe vestiging.’

Extra afspraken met lokale OR tot verbazing van CNV

De bonden maakten eerder al afspraken met de werkgever over de overgang van de werkzaamheden van ruim duizend mensen naar Papendrecht. Tot verbazing van CNV Vakmensen vond GKN Fokker het nodig om daarna nog extra afspraken met de lokale OR te maken voor de mensen in Helmond. Daardoor kunnen zij nu aanspraak maken op een veel hogere ‘blijf-premie’ dan hun collega’s in Hoogerheide. Het verschil kan oplopen tot tienduizenden euro’s.

GKN Fokker organiseert bewust ongelijkheid

‘Wij zijn tot dusverre erg teleurgesteld in de houding van de directie’, zegt Bot. ‘Het gaat ons om respect, waardering en een gelijkwaardige regeling. En precies daar ontbreekt het tot nog toe aan! Men denkt dat de mensen van Fokker Elmo straks makkelijker te vervangen zijn.’
Voor de CNV-onderhandelaar is het onbegrijpelijk dat GKN Fokker deze ongelijkheid bewust organiseert en vooralsnog weinig doet met het overduidelijke signaal van de eigen medewerkers. ‘De mensen in Hoogerheide zijn heel boos. Daarom gaan ze door met staken! Net zo lang totdat Fokker tegemoet komt aan de eisen.’