CNV: Omvang ontslaggolf bij FrieslandCampina beroerd kerstcadeau

‘Nieuw sociaal plan kleine pleister’

De bekendmaking van de enorme omvang van de komende reorganisatie bij zuivelcoöperatie FrieslandCampina is hard aangekomen. ‘We wisten dat dit eraan zat te komen, maar zoveel baanverlies is wel een heel beroerd kerstcadeau’, zegt Henk Jongsma van CNV Vakmensen. ‘Kleine pleister is wel het nieuwe sociaal plan dat bijna rond is.’

Om op termijn 400 tot 500 miljoen euro te besparen, verdwijnen de komende 2 jaar wereldwijd 1.800 banen bij het zuivelbedrijf. De helft daarvan in Nederland, zo is de verwachting. ‘Iedereen vraagt zich af welke locaties en functies getroffen gaan worden’, zegt CNV-onderhandelaar Jongsma. ‘De reorganisatie lijkt vooral de ondersteunende diensten te gaan raken. Spannend wordt het in hoeverre ook de productielocaties getroffen gaan worden.’

Tegenslagen na Corona

Tot aan de coronacrisis ging het goed met FrieslandCampina en noteerde het zuivelbedrijf nog stijgende omzetten. Daarna werd het wereldwijd geconfronteerd met grote tegenslagen, bijvoorbeeld door het wegvallen van de verkoop aan de horeca, problemen rond de verkoop van babypoeder in China, lagere zuivelprijzen en dalende valuta.

Afspraken over begeleiding en financiële compensatie

In Nederland werken zo’n 9.000 mensen bij FrieslandCampina, verspreid over in totaal 25 vestigingen, onder meer in Amersfoort (hoofdkantoor), Beilen, Workum, Leeuwarden, Gerkesklooster en Veghel. Voor hen breekt een periode van grote onzekerheid aan. ‘Na de eerste aankondiging van de reorganisatie zijn we als vakbonden direct in overleg gegaan met de directie over een nieuw sociaal plan’, zegt Jongsma. ‘Ik denk dat we best goede afspraken hebben kunnen maken. Dan gaat het onder andere over financiële compensatie en goede begeleiding naar ander werk, binnen en buiten het bedrijf. Leden mogen daar binnenkort over stemmen. Maar ik realiseer me dat dit voor hen op dit moment vooral voelt als een kleine pleister op een hele grote wond.’