Nullijn van tafel geveegd in nieuwe cao voor werknemers kaaspakhuizen

Lange tijd hielden de werkgevers van de kaaspakhuizen (circa 4.500 werknemers) vast aan een nullijn en verslechteringen voor een nieuwe cao. “Met een ultimatum en acties hebben we de werkgevers gelukkig op andere gedachten kunnen brengen”, zegt onderhandelaar Henk Jongsma van CNV Vakmensen. Er is nu alsnog een cao-resultaat bereikt, mét een loonsverhoging van uiteindelijk veel meer dan nul procent.

Het cao-resultaat wordt nu voorgelegd aan de leden van de vakbonden. Het gaat om een tweejarige cao, van 1 januari 2021 tot 1 januari 2023. De lonen gaan in totaal met 5% omhoog, als volgt verdeeld:

• 2,5% per 1 juli 2021
  • 2,5% per 1 januari 2022

Verder is afgesproken dat de werkgevers 0,5% van de loonsom aan extra pensioenpremie betalen.

Daarnaast krijgen de werknemers (tot en met functiegroep F) op 1 juli 2022 een eenmalige bruto-uitkering van 325 euro. Ook nieuwe werknemers delen hierin mee. Als ze na 1 juli 2021 in dienst komen, krijgen ze de uitkering naar rato van het aantal gewerkte maanden in de periode 1/7/2021 tot 1/7/2022.

Wachtdagen

De wachtdagen bij ziekte, doorn in het oog van de vakbonden, worden ingeperkt. Over de eerste ziekmelding kan géén halve dag meer worden ingehouden als wachtdag. Over de tweede ziekmelding kan nog wel een halve dag worden ingehouden.

Over de cao

De cao kaaspakhuizen (voluit cao Partikulier Kaaspakhuisbedrijf) geldt voor werknemers bij grote en kleine kaaspakhuizen in Nederland. Er vallen zo’n 4.500 werknemers onder. Bekende bedrijven zijn: A-ware, FrieslandCampina, Vergeer.

Ledenraadpleging

CNV Vakmensen gaat het cao-resultaat nu voorleggen aan de leden.