Nieuwe reorganisatie bij Ausnutria komt hard aan bij werknemers

Vestiging in Ommen gaat helemaal dicht, ook banen weg in Kampen

Een nieuwe reorganisatie bij zuivelproducent Ausnutria komt hard aan bij de werknemers. Vanmiddag kondigde het bedrijf plotseling aan dat de vestiging in Ommen in z'n geheel dichtgaat (ten koste van 79 arbeidsplaatsen) en dat er bij de vestiging in Kampen ook ruim 20 banen verdwijnen. 'We zijn onaangenaam verrast over de omvang van deze nieuwe reorganisatie', zegt onderhandelaar Rick Pellis van CNV Vakmensen. 'Het zorgt ook voor extra spanning, omdat we op dit moment al een stevig conflict met Ausnutria hebben over een goed sociaal plan.'

Ausnutria produceert baby- en kindervoeding. Het bedrijf met in totaal ongeveer 900 werknemers heeft vestigingen in Leeuwarden, Heerenveen, Kampen, Zwolle en Ommen. Vanwege tegenvallende resultaten, met name in China, kondigde het bedrijf vorig jaar oktober al een reorganisatie aan bij de vestiging in Leeuwarden. Daar verdwijnen 60 banen. De vandaag aangekondigde reorganisatie, waarbij nog eens zo'n 100 banen verdwijnen, komt daar nu bovenop.

Nieuws is hard aangekomen

'We hielden er al rekening mee dat het niet bij de reorganisatie in Leeuwarden zou blijven', zegt Pellis. 'Dat had Ausnutria ook al laten doorschemeren. Maar de snelheid en omvang van deze nieuwe ingreep hadden we niet verwacht. Het nieuws is hard aangekomen, zeker in Ommen. Maar ook de werknemers in andere vestigingen zullen er niet gerust op zijn dat het hierbij blijft.'

Reorganisatie zet extra druk op sociaal plan

De nieuwe reorganisatie zet extra druk op het regelen van een sociaal plan, wat tot nu toe niet is gelukt. Een eindbod van Ausnutria hebben werknemers vorige week massaal afgewezen. Pellis: 'Zeker nu met het nieuws vandaag over Ommen en Kampen zijn we erop gebrand om in één keer een goed en langdurig sociaal plan af te spreken voor het héle concern. Iedereen voelt aan: we moeten het nu goed regelen voor alle werknemers.'

Ultimatum

De vakbonden (CNV Vakmensen en FNV Voedingsindustrie) hebben deze week een ultimatum gesteld aan Ausnutria, dat afloopt op donderdag 18 januari om 12.00 uur. Als de directie dan nog niet tegemoetkomt aan de eisen van de bonden voor een goed sociaal plan, zijn acties onvermijdelijk.

Bonden willen betere ontslagvergoeding

In het ultimatum eisen de bonden onder meer een veel betere ontslagvergoeding dan Ausnutria nu aanbiedt. Pellis: 'We willen minimaal 1 maandinkomen per gewerkt dienstjaar. Die afspraak zou ook moeten gelden voor uitzendkrachten en werknemers met een tijdelijk contract die ten minste 1 jaar voor Ausnutria hebben gewerkt. Met een minimum van 3 maandsalarissen.'

Daarnaast willen de bonden in het sociaal plan onder meer afspraken maken over een vrijwillige vertrekregeling en over een RVU-regeling voor oudere werknemers.