Nieuwe ontslagronde Philips baart CNV grote zorgen

Drama apneu-apparaten laat zich nu ook in Drachten voelen: 400 banen weg

CNV is ontsteld over de aankondiging van Philips opnieuw een massale ontslagronde door te voeren. Nu is het goedlopende productiecentrum in Drachten aan de beurt. Een deel van de scheerkoppenproductie verdwijnt helemaal en de Mother and Child Care business, die 5 jaar geleden met veel tromgeroffel is overgebracht naar Drachten, wordt verkocht aan een derde partij in Indonesië (Batam). CNV-onderhandelaar Arjan Huizinga maakt zich grote zorgen. ‘De gevolgen van het drama met de apneu-apparaten strekken zich steeds verder uit. Steeds meer medewerkers voelen zich onzeker. Dit is een harde klap voor al het personeel.’

Vandaag informeerde Philips zijn medewerkers over de aangekondigde reorganisatie. In totaal verdwijnen in Drachten 200 flexbanen en 200 vaste betrekkingen. De afbouw van de werkgelegenheid zal twee jaar duren, tot 2027. Huizinga vreest dat dit een grote impact gaat hebben op Drachten en omgeving. ‘Het ging altijd goed met Philips hier. Veel mensen werken er al heel lang, zijn wat ouder hebben vaak nooit wat anders gedaan. Voor hen en hun gezinnen is dit natuurlijk één groot drama. De grote uitdaging wordt hoe wij deze getroffen werknemers serieus kunnen begeleiden van ‘werk naar werk’ en tegelijkertijd perspectief kunnen bieden voor de achterblijvers in de vorm van duurzame baanzekerheid.’

Geschrokken van de omvang

Huizinga is enorm geschrokken van de omvang van de aankondigde personeelsreductie. ‘Het apneudrama blijft doordreunen’, zegt hij. ‘In Amerika kocht Philips een rechtszaak erover af voor meer dan 100 miljoen. Maar waarschijnlijk volgen er nog meer economische en individuele claims. Die gaan opnieuw miljoenen kosten. Mag het feit dat Philips een grote financiële hobbel heeft te nemen voor wat betreft proceskosten en schadeloosstellingen de maat zijn voor reductie van werkgelegenheid? En straks voor een magere of zelfs helemaal geen loonsverbetering? En wat zijn de gevolgen van de investeringen in innovatie in Drachten tegenover de productie van deze producten (en winstgevendheid hiervan) in Azië?’

Philips houdt iedereen in de tang

Daarbij steekt het de CNV-onderhandelaar extra dat Philips zo lang de tijd neemt om de dolk helemaal door te stoten. ‘Mensen krijgen vandaag al te horen of ze boventallig gaan worden of niet, maar daadwerkelijk aangezegd worden ze nog niet. Dat betekent dat ze tot 2027 in onzekerheid kunnen blijven zitten. Daarmee houdt Philips iedereen in de tang en dat vind ik op zijn zachtst gezegd niet netjes.’

Ook zorgen in Best nu

Bovendien voorziet Huizinga dat Philipsmedewerkers in Best, waar meerdere kwartalen op rij sprake zou zijn van een dalende order-intake, zich nu ook grote zorgen zullen gaan maken. ‘De reorganisatie in Drachten is bepaald niet de eerste in de afgelopen periode. En er is geen enkele garantie dat de problemen hierna opgelost zullen zijn. Philips weigert werkgelegenheidsgaranties te geven. Ik vrees dat dit opnieuw grote onrust in het bedrijf veroorzaakt en dat is iets wat Philips niet kan gebruiken.’

Sociaal plan zo nodig verbeteren

Uiteraard zal CNV zijn best doen om via een sociaal plan de gevolgen voor de medewerkers in Drachten die getroffen worden zo goed mogelijk op te vangen. Huizinga: ‘Er ligt een sociaal plan dat we onlangs verlengd hebben tot eind 2025. Maar deze reorganisatie strekt zich uit tot daarna. Daarom gaan we in gesprek met Philips om alle afspraken opnieuw tegen het licht te houden en zo nodig te verbeteren. Tegelijkertijd is er nu alle aanleiding om van het huidige sociaal plan een eigentijds sociaal plan te maken waarbij er meer rechten worden toebedeeld aan werknemers.’