Nieuwe cao Air Products na bijzonder voortraject

Solidariteit tussen medewerkers leidt tot goed resultaat

De circa 250 medewerkers van Air Products, leverancier van industriële gassen, hebben een nieuwe cao. Bijzonder, want deze kwam pas tot stand na afwijzing van een eerder resultaat, een eindbod, actiedreiging én een nieuw eindbod. ‘Het blijkt maar weer: een goede cao krijg je niet cadeau, die moet je halen’, zegt CNV Vakmensen-bestuurder Corina Hensen. ‘Deze cao is het resultaat van echte solidariteit.’

In de nieuwe 2-jarige cao is twee keer een loonsverhoging van 3% opgenomen. De door Air Products gewenste aanpassingen van ontziemaatregelen zijn van tafel. Een regeling die vervroegd uittreden voor mensen in zware functies mogelijk maakt, haalde het juist wel. Ook een aanvulling van het geboorteverlof is in de nieuwe cao opgenomen.

Toets der kritiek

Dat het uiteindelijk zover kwam is best bijzonder. Na 5 onderhandelingsrondes tussen bonden en werkgever lag er een resultaat, maar de vakbondsleden stemden dat weg. Een daaropvolgend eindbod van Air Products werd ook niet geaccepteerd, wat CNV en FNV noopte tot het inventariseren van de actiebereidheid bij de werknemers. Onder die druk kwam Air Products toch nog met een nieuw bod dat de toets der kritiek uiteindelijk wel kon doorstaan.

Collectieve druk

‘De werknemers hebben unaniem ‘nee’ gezegd tegen verslechteringen. Daarom ligt er nu een goed resultaat’, zegt FNV-bestuurder Inan Bozkir. Hij doelt daarmee op de hoge opkomsten tijdens de fysieke en online vergaderingen, de positieve feedback tijdens de bijeenkomsten en alle mailtjes die de cao-delegatie van medewerkers ontvingen. ‘Lid zijn van een vakbond loont.’

Goede samenwerking

‘De eenduidige boodschap, het veelvuldig teruggaan naar de leden, de druk van actiedreiging en de goede samenwerking tussen de bonden heeft dit tot stand gebracht’, vult een tevreden CNV-onderhandelaar Hensen aan.

Air Products heeft 2 vestigingen in Nederland, een depot voor gasflessen in Halfweg en een fabriek in de Botlek. De cao gaat (met terugwerkende kracht) in op 1 juni 2021 en loopt tot en met 31 mei 2023. Daarbij geldt de eerste loonsverhoging vanaf de startdatum van de cao en de tweede vanaf 1 juni 2022.