Na weken van acties eindelijk resultaat cao Woondiensten

Corporatiemedewerkers gaan er 10% op vooruit

De wekenlange acties van medewerkers van woningcorporaties hebben hun vruchten afgeworpen. Onder druk van de actievoerders bereikten de vakbonden en Aedes een onderhandelingsresultaat over een nieuwe cao Woondiensten met daarin 10% loonsverhoging. Robbim Heins van CNV Vakmensen is tevreden en trots: ‘Dit is het resultaat waar de actievoerders zo hard voor hebben gestreden en waar ze recht op hebben’, zegt hij.

Vakbonden CNV Vakmensen, FNV en De Unie spraken met de werkgevers af dat de komende cao in totaal 15 maanden gaat duren; van 1 januari 2024 tot 1 april 2025. Vanaf de ingangsdatum gaan de lonen met 10% omhoog, ook voor de mensen die een aanpassingsbedrag hebben. Verder is afgesproken dat er 2% eindejaarsuitkering komt voor medewerkers die zo’n uitkering nog niet hebben. Bovendien zal er komende periode een nader onderzoek plaatsvinden naar verdere uitvoering van deze decemberbonus.

Werk wordt steeds zwaarder

CNV-onderhandelaar Robbim Heins is tevreden over het uiteindelijke resultaat. ‘Het werk van corporatiemedewerkers wordt steeds zwaarder en complexer en de werkdruk neemt alsmaar toe’, zegt hij. ‘Maar ondertussen liepen de salarissen mijlenver achter op de inflatie. Vandaar dat deze flinke structurele loonsverhoging op zijn plaats is.’

Acties om Aedes te overtuigen

De werkgevers, verenigd in Aedes, wilden lange tijd niet meer bieden dan een loonsverhoging van 8%. En voor de mensen met een aanpassingsbedrag slechts 7%. ‘Dat vonden de medewerkers veel te weinig’, zegt Heins. ‘En daarom kwamen ze in actie.’
Zo lieten in oktober al meer dan 9.000 mensen via een petitie aan hun werkgevers weten dat ze fatsoenlijke koopkrachtcompensatie wilden. Daarna volgden er eind 2023 korte regionale werkonderbrekingen door het hele land. In 2024 werden die opgeschaald naar regionale 24-uursstakingen waarvan de eerste rond Assen plaatsvond. ‘Eigenlijk stonden er nog meer regio’s in de planning’, zegt Heins. ‘Maar dankzij dit akkoord, met daarin dus 10% voor iedereen, hoeft het gelukkig zo ver niet te komen.’

Laatste woord is aan de leden

Het laatste woord is aan de vakbondsleden. Pas als ook zij zich kunnen vinden in het behaalde cao-resultaat is er sprake van een nieuwe cao. Zij krijgen een paar weken de tijd om erover na te denken.

De cao Woondiensten is van toepassing op de mensen die werken voor woningcorporaties. Ze richten zich op het bouwen, beheren en verhuren van sociale woningen. Er werken in totaal ongeveer 28.000 mensen in de sector.