Na OV nu ook een cao-resultaat voor werknemers in het multimodaal vervoer

Lonen gaan in driejarige cao met ruim 17% omhoog, afspraken over werkdruk

De 1.200 werknemers in het multimodaal vervoer (gecombineerd vervoer van bus en trein) hebben nu ook weer een nieuwe cao. CNV Vakmensen heeft hierover vanmiddag een onderhandelingsresultaat bereikt met de vervoersbedrijven. ‘Mooi dat er nu een resultaat is, dat werd ook hoog tijd. Want de werknemers in het multimodaal vervoer zien natuurlijk ook dat er bij de andere cao, die van het openbaar vervoer, al wel een resultaat was bereikt’, zegt Sijtze de Bruine, onderhandelaar van CNV Vakmensen.

Het gaat om een driejarige cao, van 1 januari 2023 tot 1 januari 2026. Gedurende die looptijd gaan de lonen – doorgerekend over de hele looptijd – met in totaal ruim 17% omhoog, als volgt verdeeld:

• 3% per 1 januari 2023
  • 3% per 1 april 2023
  • 2% per 1 oktober 2023
  • 2% per 1 januari 2024
  • 2% per 1 juli 2024
  • 2% per 1 januari 2025
  • 2% per 1 juli 2025

Weer in gesprek bij onverhoopt hogere inflatie

Vanwege de lange looptijd van de cao is het natuurlijk de vraag of de afgesproken loonsverhoging dan nog voldoende aansluit bij de inflatie. ‘Een lange looptijd geeft duidelijkheid, maar heeft ook risico’s’, zegt De Bruine. ‘Want stel dat de inflatie opnieuw fors hoger uitpakt dan in de cao staat? We hebben nu met de werkgevers afgesproken dat we opnieuw met elkaar in gesprek kunnen, als de inflatie tussen 1 juli 2024 en 1 juli 2025 onverhoopt hoger uitvalt dan de 4% loonsverhoging die nu voor 2025 is afgesproken.’

Afspraken over werkdruk

De cao-partijen hebben ook afspraken gemaakt over het aanpakken van de hoge werkdruk. Er komt meer evenwicht in de roosters en het aantal gebroken diensten gaat op termijn verder omlaag.

Woon-werkvergoeding wordt beter

Er komt een betere regeling voor woon-werkverkeer. Ook de eerste kilometers worden nu vergoed (in plaats van vanaf 5 kilometer).

Regeling voor oudere werknemers

De regeling voor oudere werknemers wordt uitgebreid. Voortaan kunnen werknemers die dat willen al vanaf 2 jaar voor de AOW-leeftijd stoppen met werken (in plaats van 1 jaar).

Ledenraadpleging

CNV Vakmensen legt het cao-resultaat nu ter stemming voor aan de leden.

Cao Multimodaal Vervoer

De cao Multimodaal Vervoer geldt voor zo’n 1.300 werknemers van Arriva, Qbuzz en Keolis, die in verschillende regio’s van Nederland gecombineerd bus- en treinvervoer verzorgen: Arriva in het noorden, oosten en zuiden, Keolis in het oosten en Qbuzz in het westen. Daarnaast is er nog de cao Openbaar Vervoer, waar zo’n 13.000 werknemers onder vallen. Over deze cao werd eerder al een resultaat bereikt.