Moeizaam cao-overleg resulteert in eindbod van werkgevers contactcenterbranche

Pluspunt: voor het eerst een pensioenregeling voor werknemers callcenters

Er lijkt eindelijk weer een nieuwe cao te komen voor de 30.000 werknemers bij de facilitaire contactcenters (ook wel callcenters). Tenminste, als de vakbondsleden instemmen met het eindbod dat de werkgevers vandaag hebben gepresenteerd.

Het cao-overleg met de werkgevers is een uiterst moeizame operatie geweest, zegt onderhandelaar Roderik Mol van CNV Vakmensen. ‘De vorige cao is eind vorig jaar al verlopen. De werknemers bij de contactcenters staan zelf dus inmiddels al 304 dagen in de wacht voor hun nieuwe cao. Wat er nu ligt, is een eindbod van de werkgevers. Met plussen en minnen. Daar zullen we het mee moeten doen, onze leden mogen het nu zeggen.’

Eindelijk een pensioenregeling

Pluspunt is volgens Mol dat er voor het eerst een pensioenregeling wordt geïntroduceerd in de branche. ‘In Nederland bouwen nog altijd honderdduizenden werknemers geen pensioen op. Daar zitten ook de werknemers bij de contactcenters bij. We pleiten al heel lang voor een fatsoenlijke pensioenregeling in de branche. Nu is het eindelijk zover. De regeling kan nog een stuk beter, maar er wordt nu in ieder geval een begin mee gemaakt.’

2022 is een verloren jaar, cao-lonen gaan in januari pas omhoog

In het eindbod van de werkgevers gaan de lonen – voor alle werknemers die op dit moment onder de cao vallen – per 1 januari 2023 omhoog met minimaal 7%. Voor de laagstbetaalden kan de loonsverhoging zelfs oplopen tot 16%. Mol: ‘Dat klinkt als heel wat, maar uiteindelijk behoren de lonen in deze branche nog steeds tot de laagste van Nederland. We maken met deze loonsverhoging nu wel positieve stappen, de lonen komen wat verder boven het minimumloon te liggen.’

De cao-lonen gaan dus pas per 1 januari 2023 omhoog. Mol: ‘Voor de werknemers is 2022 een verloren jaar geweest, terwijl er alle reden voor een loonsverhoging was. Het is ronduit teleurstellend en pijnlijk dat de werkgevers de cao-lonen in 2022 niet hebben willen verhogen. Sommige werkgevers hebben afgelopen jaar al wel iets van loonsverhoging gegeven, omdat de nieuwe cao zo lang op zich liet wachten. Maar die wordt nu straks alsnog verrekend met de loonstijging in januari.’

CNV Vakmensen heeft er tijdens de onderhandelingen voor gepleit dat een grotere groep werknemers onder de cao zou gaan vallen. ‘Helaas tevergeefs’, zegt Mol. ‘De nieuwe cao geldt nog steeds niet voor supervisors, coaches, planners en teamleiders. Dat is een gemiste kans en een van de redenen waarom we het niet is gelukt om tot een akkoord te komen.’

In cijfers: de nieuwe lonen

Per 1 januari 2023 gelden in de branche de volgende bruto-uurlonen voor de agents, zoals de medewerkers van de contactcenters officieel worden genoemd:

• junior: 11,94 euro
  • medior: 12,17 euro
  • senior 12,41 euro

Verder geldt een thuiswerkvergoeding van minimaal 2 euro netto per dag. Bij een fiscale verruiming wordt de thuiswerkvergoeding daaraan aangepast.

Ledenraadpleging

CNV Vakmensen gaat het eindbod nu voorleggen aan de leden.