Mediahuis vergeet vakbonden bij overleg over sociaal plan

Bij Mediahuis Nederland, uitgever van onder andere De Telegraaf, verdwijnen 84 banen op de afdelingen marketing en sales. CNV Vakmensen is verbaasd dat de vakbonden – tegen de cao-afspraak in – niet zijn betrokken bij gesprekken over een sociaal plan.
“Mediahuis heeft het sociaal plan zelf alvast bedacht en meteen bij de adviesaanvraag aan de ondernemingsraad gevoegd”, constateert Robert Wonnink, onderhandelaar van CNV Vakmensen. “Zo werkt dat niet. In de cao Uitgeverijbedrijf hebben we hier een duidelijke afspraak over gemaakt. Als er een sociaal plan nodig is vanwege een reorganisatie, dan moet dat in overleg met de vakbonden. En dus niet even snel erdoor drukken via de ondernemingsraad.”

Omscholing

Volgens Wonnink is er op het zelfbedachte voorstel bovendien het nodige af te dingen. “De marketingafdeling wordt hard geraakt door de coronacrisis. Die banen komen niet zomaar weer terug. Wij zouden met Mediahuis - en trouwens ook met andere werkgevers in de uitgeverijbranche – willen praten over geld voor een stevig omscholingstraject. Zodat mensen de mogelijkheid en het geld krijgen om iets heel anders te gaan doen. Juist in deze crisis moeten we daar creatief in zijn. Het zou mooi zijn als we een specifiek omscholingsprogramma kunnen optuigen richting een sector – bijvoorbeeld de zorg – waar grote vraag is naar arbeidskrachten.”

Voorbeeldfunctie

CNV Vakmensen vindt dat Mediahuis Nederland, als een van de grootste uitgevers, een voorbeeldfunctie heeft, zeker als het gaat om de naleving van de cao. Wonnink: “Dit keer is de marketingafdeling aan de beurt, de volgende keer is het de drukkerij of de redactie. Alle werknemers die te maken krijgen met een reorganisatie moeten kunnen rekenen op vakbonden die hen bijstaan, zodat de gevolgen zo goed mogelijk worden opgevangen.”