Medewerkers Nexperia komen in actie voor hoger loon

Halsstarrige chipmaker weigert al maanden fatsoenlijke loonsverhoging

Medewerkers van de Nijmeegse chipfabrikant Nexperia komen vanaf deze week in actie voor een beter loon. Komende periode houden ze verschillende werkonderbrekingen en zichtbaarheidsacties om hun werkgever in beweging te krijgen. ‘Er wordt veel geld verdiend in de chipindustrie’, zegt CNV-bestuurder Arjan Baselmans. ‘Onbegrijpelijk dat Nexperia geen fatsoenlijke loonsverhoging over heeft voor zijn mensen. Tot op heden waren acties vrij uniek in de chipsector. Des te opvallender dat Nexperia het nu wel zover laat komen.’

Ondanks mooie bedrijfsresultaten heeft de Chinees-Nederlandse chipfabrikant in zijn eindbod voor een nieuwe cao maar 4,5% structurele loonsverhoging voor zijn eigen medewerkers over. Weliswaar belooft de werkgever daarbovenop nog een extra budget, maar uitbetaling daarvan is grotendeels afhankelijk van prestaties. ‘Boterzacht’, vindt Baselmans. ‘Daar hebben we helemaal geen invloed op. Onze leden voelen zich niet serieus genomen. Zij willen 7,5% structureel plus eenmalig € 1.000.’

Aandeelhouderswaarde belangrijker dan medewerkers

Medewerkers snappen niks van de halsstarrige houding van Nexperia. ‘Blijkbaar zijn aandeelhouderswaarde en bonussen voor het management belangrijker dan zij’, zegt de CNV-bestuurder. Na het stellen van een ultimatum en overleg met het actiecomité roept hij nu acties uit. ‘We zullen de komende weken beginnen met werkonderbrekingen en zichtbaarheidsacties. Reageert de werkgever daar niet of onvoldoende op, gaan we over op hardere acties.’

Nu wordt het serieus

De CNV-bestuurder betreurt het dat het zover moet komen. Al meerdere keren gaven medewerkers het signaal dat Nexperia in beweging moest komen. Zo legde de werkgever een handtekeningenactie naast zich neer en was de directie ook niet onder de indruk van twee vakbondsbijeenkomsten tijdens de pauze. ‘Die acties waren nog ludiek’, zegt de CNV-bestuurder. ‘Nu wordt het serieus.’

Actieprogramma

• dinsdag 25 juli, werkonderbreking > online workshop: actievoeren voor beginners, 1 uur
  • week 31, week van de zichtbaarheid > met posters, prullenbakacties en meer
  • donderdag 10 augustus, werkonderbreking > Walk in the park, protestmars, 1 uur
  • donderdag 17 augustus, werkonderbreking > Walk + sit-down in the park, protestactie, 2 uur
  • week 34, Indien nodig: hardere acties