Medewerkers houthandels in regio Zaandam leggen morgen werk 4 uur neer

‘Rekensom werkgevers klopt van geen kant’

In navolging van hun collega’s in Tilburg en Utrecht, leggen medewerkers van houthandelbedrijven in de regio Zaandam morgen, woensdag 11 oktober, hun werk 4 uur neer. Ze voelen zich niet serieus genomen door het loonbod van hun werkgevers voor de nieuwe cao. ‘De werkgevers doen alsof ze 9,2% verhoging bieden, maar hun rekensom klopt voor geen meter’, zegt Saskia Spaargaren van CNV Vakmensen. ‘Bovendien willen we dat de loongrens wordt opgeheven. Door die loongrens valt een grote groep medewerkers nu buiten de cao.’

De vorige cao verliep al eind maart van dit jaar. Wat de vakbonden (FNV en CNV Vakmensen) betreft gaan de lonen in de nieuwe cao vanaf dat moment alsnog (dus vanaf 1 april met terugwerkende kracht) met €100,- per maand en 6% omhoog. ‘Ook in de houthandel hebben werknemers te maken met hoge inflatie’, zegt Spaargaren. ‘Daar worden ze al sinds april niet voor gecompenseerd. Bovendien willen we de onderste schalen extra steun bieden door een deel van de loonsverhoging in een vast bedrag te laten uitkeren. Heel fatsoenlijke eisen, vinden we.’

Doekje voor het bloeden

Opvallend genoeg zeggen de werkgevers zelfs 9,2% te bieden. ‘Klinkt mooi, maar klopt van geen kant’, reageert Spaargaren. Ze doelt op de rekensom die de werkgevers gebruiken om op dit percentage te komen. ‘Ze bieden 3% per 1 september. Plus 3% op 1 januari ’24. Plus 2,3% in de vorm van een eenmalige uitkering van €700. Plus 0,9% pensioen franchise. Dat maakt samen 9,2%, zeggen ze. Wij hebben daar een ander oordeel over. De eerste loonsverhoging van 3% komt 5 maanden te laat en komt op jaarbasis veel lager uit. De tweede loonsverhoging van 3% komt nog eens 4 maanden later en staat al helemaal niet meer in verhouding tot wat wij willen. De eenmalige uitkering van €700 zou een en ander moeten compenseren, maar is hooguit een doekje voor het bloeden.’

Loongrens moet weg

Naast een fatsoenlijke loonsverhoging willen de vakbonden ook dat de loongrens komt te vervallen. ‘Wie meer dan € 43.786,- verdient valt door die grens buiten de cao’, zegt CNV-bestuurder Spaargaren. ‘Dat geldt voor een grote groep en daar willen we van af.‘

Derde opeenvolgende werkonderbreking

De stakers verzamelen zich vanaf 7.00 uur op de parkeerplaats van TABS in Zaandam. De stakingsbijeenkomst duurt ongeveer 3 uur, inclusief ‘lawaaiconcert’. Vakbonden roepen op om in totaal 4 uur het werk neer te leggen.
De werkonderbreking in de regio Zaandam is al de derde deze maand in de houthandel. In de regio’s Tilburg en Utrecht legden medewerkers eerder al hun werk al 4 uur neer. Bekende houthandelbedrijven zijn TABS, Dekker Hout en Stiho, maar ook medewerkers van kleinere ondernemingen doen aan de stakingen mee.

Houthandels leveren hout- en plaatmateriaal en andere artikelen aan niet-particulieren, zoals aannemers. Het gaat om producten die verder bewerkt moeten worden of die gebruikt worden in bijvoorbeeld de bouw of in de houtverwerkende industrie.