Maandag opnieuw 24-uursstaking Metaal en Techniek in Limburg

CNV: ‘Jongeren gaan liever in een andere sector werken’

De estafettestakingen in de Metaal en Techniek (ook wel kleinmetaal) houden aan. Maandag 3 juni is het voor de tweede keer de beurt aan Limburg. De vakbonden roepen medewerkers op hun werk 24 uur neer te leggen. Limburg wordt nummer 18 in de groeiende estafettereeks. ‘De werkgevers lijken wel doof voor het signaal van hun eigen mensen’, zegt CNV-onderhandelaar Johann Honders. ‘Hun eindbod voor de nieuwe cao is veel te mager. Met de voorgestelde loonsverhoging zouden medewerkers mijlenver achter de inflatie aanlopen.’

Daarom gaan ze volgens de CNV-onderhandelaar net zo lang door met hun acties totdat de werkgevers iets te bieden hebben waar de bonden verder over kunnen praten. ‘Werkgeversvereniging FWT roept heel hard dat ze van de Metaal en Techniek een aantrekkelijke sector willen maken’, zegt Honders. ‘Het personeelstekort is groot en de uitdagingen zijn legio. Maar al onze verbetervoorstellen vegen ze van tafel. En met de loonsverhoging die ze bieden laten ze de mensen die ze al wel in dienst hebben ver achter de inflatie aan hobbelen. Jongeren gaan liever in een andere sector werken.’

12,5% is nodig om inflatie te compenseren

De vorige cao duurde 2 jaar. Destijds leek het een mooi akkoord, maar werd het door de gierende inflatie al snel achterhaald. De prijzen rezen de pan uit, maar de lonen stegen niet mee. ‘Dat willen we alsnog compenseren’, zegt Honders. ‘En dat is helemaal niet raar. Dat hebben we in veel andere cao’s ook gedaan. Er is voor komend jaar minimaal 12,5% nodig om de opgelopen achterstand in koopkracht te herstellen. Maar de werkgevers komen niet verder dan een cao voor 2 jaar met een gemiddelde loonstijging van 5% per jaar. Erg teleurstellend.’

Liefde komt van één kant

Het argument van de werkgevers dat zij zelf ook last hebben van de gestegen energieprijzen snapt Honders niet zo goed. ‘Die berekenen ze allang door in hun prijzen. Ook de komende loonstijging hebben ze al ingecalculeerd. Daarom is er veel meer mogelijk dan wat ze tot nu toe op tafel leggen.’
De CNV-bestuurder betreurt het dat de liefde maar van één kant lijkt te komen: ‘De medewerkers werken hard om het personeelstekort op te vangen. Dat mogen hun bazen best waarderen.’

Stakingen gaan door

De CNV-onderhandelaar merkte tijdens de afgelopen actiebijeenkomsten dat medewerkers steeds standvastiger worden. ‘Ze voelen zich niet serieus genomen’, zegt hij. ‘Daarom gaan ze door met hun acties. En we zullen ook gaan opschalen als dat nodig is. Genoeg is genoeg.’

De cao Metaal en Techniek geldt voor 320.000 werknemers in de metaal- en techniekbranche. Daaronder vallen installatiebedrijven, metaalbewerkingsbedrijven, isolatiebedrijven, carrosseriebedrijven en goud- en zilversmeden.