Het inreisverbod heeft volgens Wallaard ongekende gevolgen voor KLM. “Het betekent dat een groot deel van de vluchten en inkomsten in één klap wegvallen. De vluchten met Noord-Amerika vormden in het laatst gepubliceerde jaarverslag 20% van de totale passagierskilometers. Aangezien het meeste trans-atlantische vrachtvervoer via passagiersvliegtuigen gaat, zijn de gevolgen niet te overzien. Daar komen ook nog de vluchten naar Azië en binnen Europa bij, met hun annuleringen en extreem lage bezettingsgraad. De overheid moet bereid zijn tot snel handelen als KLM daar een reëel verzoek toe indient. Dit kun je niet meer scharen onder normaal bedrijfsrisico, het gaat hier om de werkgelegenheid van tienduizenden KLM'ers.”
Overleg met KLM
Voor komende maandag stond voor de vakbonden al een overleg gepland met KLM over de gevolgen van de corona-crisis voor de werknemers. Wallaard: “Dat overleg komt nu in een heel ander licht te staan. Als het vliegverkeer naar de VS voor dertig dagen stil komt te liggen, heeft dat zeer ingrijpende gevolgen. We gaan hierover maandag in overleg. Maar het kabinet zal wat ons betreft ook snel een signaal moeten geven hoe om te gaan met grote bedrijven als KLM die nu zo hard worden geraakt. Werktijdverkorting volstaat dan mogelijk niet.”
Vragen en antwoorden over het coronavirus >