Lonen cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven krijgen extra impuls

Nieuw cao-akkoord na eerdere afwijzing

De lonen van de ongeveer 84.000 medewerkers die vallen onder de cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven (zoals garages, fietsenwinkels, autoverhuurders, caravanbedrijven, truck- en merkdealers) krijgen een extra impuls. Nadat een eerder overeengekomen loonsverhoging door de vakbondsleden als ‘te mager’ werd beschouwd, gingen vakorganisaties en BOVAG opnieuw met elkaar om tafel. ‘De werkgevers zagen op tijd in dat het hun medewerkers menens was’, zegt Nicole Engmann – van Eijbergen van CNV Vakmensen. ‘Dat leverde een verbeterd akkoord op met gemiddeld 10,5% loonsverhoging.’

Als de vakbondsleden instemmen met het nieuwe akkoord, gaat de cao (met terugwerkende kracht) in op 1 november 2023 en loopt hij door tot 1 februari 2025. Iedereen gaat er vanaf 1 januari 2024 6% op vooruit. Daar komt bovendien op 1 augustus 2024 nog eens € 90 bij en op 1 januari 2025 nog een keer 1,5%. Bij elkaar komt dat neer op gemiddeld 10,5% over 15 maanden.

Jeugdschalen krijgen boost

Voor jongeren zit er nog meer in het vat, want -dat was al afgesproken- de jeugdschalen krijgen een flinke boost. Dat is volgens Engmann – van Eijbergen hard nodig omdat de branche te maken heeft met veel vacatures. ‘Dat komt niet alleen door uitstroom richting pensioen, maar zeker ook door jongeren die overstappen naar andere sectoren die meer betalen. Om nieuwe jonge mensen aan te trekken moet je dus wel wat te bieden hebben.’

Bijzondere totstandkoming

De manier waarop dit cao-akkoord tot stand is gekomen is best bijzonder, moet de CNV-onderhandelaar erkennen. ‘We dachten er eind vorig jaar al uit te zijn met de werkgevers, toen onze leden op de rem gingen staan. Ze gaven aan de loonsverhoging te mager te vinden en waren zelfs bereid om in actie te komen voor een beter resultaat. BOVAG heeft die boodschap ter harte genomen en nodigde ons uit voor een nieuw gesprek. Dat leverde dit nieuwe akkoord op.’

Komende periode stemmen

Het is nu opnieuw aan de vakbondsleden om daarover te stemmen. Zij moeten afwegen of ze het geheel voldoende vinden of niet. Als ze ermee instemmen is de nieuwe cao een feit. De stemmingsprocedure loopt de komende periode.

Onder de cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijf vallen medewerkers van o.a. garages, auto(dealer)-bedrijven, truckbedrijven, tweewielerbedrijven, caravan-en camperbedrijven en autoverhuur- en revisiebedrijven.