Leden stemmen in met nieuwe cao verffabrieken PPG

4 weken van stakingen leveren 10% loonsverhoging op

De leden van CNV Vakmensen die werken bij de verffabrieken van PPG hebben unaniem ingestemd met het cao-resultaat van anderhalve week geleden. Dat kwam tot stand na 4 weken van stakingen. In het akkoord is onder andere een loonsverhoging van 10% opgenomen. Die is nu dus definitief en daarmee zijn verdere stakingen van de baan. ‘De mensen hebben dit zelf voor elkaar gekregen’, zegt Chantal van Binsbergen van CNV Vakmensen. ‘Ik ben er trots op hoe ze elkaar de afgelopen weken vasthielden.’

PPG is in Nederland de grootste concurrent van AkzoNobel en bekend van verfmerken als Sigma, Histor en Rambo. De ongeveer 1.000 werknemers waren boos omdat hun werkgever in de nieuwe cao in eerste instantie maar 7% loonsverhoging wilde bieden. Dat vonden ze te weinig, zeker met het oog op de goede resultaten die het bedrijf boekt. De medewerkers wilden minimaal 10%.

Werknemers weigerden een nieuwe beperkte loonsverhoging

Ze waren bereid om daarvoor het werk neer te leggen. ‘Tijdens corona moesten de mensen ook al genoegen nemen met een beperkte salarisstijging’, legt Van Binsbergen uit. ‘De vrees was toen dat de pandemie zou leiden tot slechte cijfers. Maar die bleven uit. Sterker nog, PPG verdiende miljoenen. Daar wilden de werknemers in deze cao wat van terugzien. Op zijn minst koopkrachtbehoud. Omdat PPG niet over de brug kwam, legden medewerkers de fabrieken in Amsterdam, Den Bosch, Uithoorn en Tiel 4 weken lang in estafettevorm plat.’

Actiebereidheid nam alleen maar toe

‘En met succes’, vervolgt de CNV-bestuurder. ‘De 10% loonsverhoging is nu dus definitief en gaat met terugwerkende kracht al in per 1 januari. De mensen zijn daar blij mee. Heel bijzonder was hun standvastigheid. Waar je vaak ziet dat de actiebereidheid onder medewerkers afneemt naar mate een staking langer duurt, zag je die bij PPG alleen maar toenemen. Dat zegt wel iets over hun doorzettingsvermogen. En dat wierp zijn vruchten af. Het blijkt maar weer eens dat als het echt nodig is, staken loont.’