Landelijke 48-uursstaking voor betere cao Metaal en Techniek op 27 juni

‘Werkgevers leunen achterover en dat is onbegrijpelijk’

Nu de werkgevers in de metaal-en-technieksector na 21 (!) regionale acties nog steeds niks van zich laten horen, schalen de vakbonden op naar een landelijke staking. Ze roepen hun leden op vanaf 27 juni het werk 48 uur neer te leggen en deze dag naar één van de 7 stakingslocaties in het land te komen. De bonden eisen dat werkgeversvereniging FWT zijn eindbod voor de nieuwe cao aanzienlijk verbetert. ‘De houding van de werkgevers is echt onbegrijpelijk’, vindt Johann Honders van CNV. ‘De mensen werken zich een slag in de rondte om de branche draaiende te houden. Ondertussen lopen ze hopeloos achter in koopkracht, maar leunen hun werkgevers achterover.’

De landelijke 48-uursstaking vormt voorlopig de apotheose van een lange reeks aan estafetteacties door heel Nederland, die vanaf april aan de gang is. Ondanks dat duizenden medewerkers op al die locaties hun onvrede lieten blijken, blijven de werkgevers volharden in stilzwijgen. En dat steekt, vindt Johann Honders van CNV. ‘We hebben een gezamenlijk doel; namelijk de sector aantrekkelijker maken om in te werken. Want er is sprake van een groot personeelstekort en daardoor enorme werkdruk. Dan zou je zeggen dat je elkaar makkelijk vindt. Maar als het aan de werkgevers ligt, blijven medewerkers ver achter de inflatie aanlopen. Dat zorgt alleen maar voor nog meer mensen die de sector willen verlaten. En hoe ga je ooit nieuwe mensen aantrekken als je ze zo weinig te bieden hebt? Jongeren gaan liever in een andere branche aan de slag.’

Groot koopkrachtverlies

Wat zijn dan de wensen van de medewerkers waar de werkgevers maar niet naar willen luisteren? ‘Gezien de forse inflatie en de matige loonontwikkeling in hun vorige cao, hebben medewerkers 12,5% loonsverhoging nodig om ongeveer gelijk te blijven qua koopkracht’, zegt Honders. ‘Dat lijkt veel, maar je moet je realiseren dat ze helemaal nog niet gecompenseerd zijn voor de grote inflatie, zoals de meeste andere sectoren dat wel zijn. De werkgevers vinden dat niet nodig en komen niet verder dan gemiddeld 5% per jaar.’

Vervroegd uittreden

‘Uiteraard vinden we als CNV ook andere zaken die bijdragen aan een prettig werkklimaat belangrijk’, vervolgt de CNV-bestuurder. ‘Denk aan een structurele regeling om vervroegd uit te treden, aan betaald ouderschapsverlof bij geboorte of aan vrij op 5 mei. Maar ook hier willen werkgevers niks van weten. Zo komen we niet verder natuurlijk.’

De groeten met je eindbod

Het argument van de werkgevers dat zij zelf ook last hebben van de gestegen energieprijzen snapt de CNV-onderhandelaar totaal niet. ‘Die berekenen ze allang door in hun prijzen. Ook de komende loonstijging hebben ze al ingecalculeerd. Ik zeg: de groeten met dit eindbod. De liefde voor de sector komt op dit moment echt maar van één kant. En dat is van de medewerkers die zich het snot voor de ogen werken om de branche draaiende te houden. Het is echt onbegrijpelijk dat ze daar deze houding van hun bazen voor terugkrijgen. Terecht dat ze opstaan en in actie komen. Genoeg is genoeg!’

320.000 werknemers

De cao Metaal en Techniek geldt voor 320.000 werknemers in de metaal- en techniekbranche. Daaronder vallen onder andere installatiebedrijven, metaalbewerkingsbedrijven, isolatiebedrijven, carrosseriebedrijven en goud- en zilversmeden.

De actielocaties op donderdag 27 juni zijn:

ROTTERDAM
Tijd: Tussen 10.00 uur en 11.00 uur
Locatie: De Kuip Olympiazijde, Olympiaweg 54

GRONINGEN
Tijd: Tussen 10.00 uur en 11.30 uur
Locatie: Suikerunie-terrein, Suikerlaan 10
Programma: hapje, drankje en prominente sprekers (o.a. CNV-voorzitter Piet Fortuin)

DEVENTER
Tijd: Tussen 8.00 uur en 9.30 uur
Locatie: Parkeerplaats de Scheg, Piet van den Donkplein 3

UTRECHT