ING maakt dus nog steeds winst

“Een beetje tranentrekkend bericht dit.” Zo kenschetst bestuurder Ike Wiersinga van CNV Vakmensen de berichtgeving van bankenconcern ING dat de winst in het tweede kwartaal met maar liefst 80% is gedaald. “Dit betekent dus dat er nog steeds 20% winst is gemaakt”, stelt ze nuchter vast.
“Overigens ontkent mijn vakbond geenszins de diepe impact die de coronacrisis heeft (gehad) op de ING. Maar het is niet in de laatste plaats aan de werknemers te danken dat er juist, ondanks al het thuiswerken door nagenoeg iedereen, nog steeds winst van bijna 300 miljoen euro kon worden gemaakt. Die inzet, en het forse reorganisatieplan van filialen en steunpunten dat ING aan het uitrollen is”, zo stelt Wiersinga vast.

Wijze les

Volgens haar heeft ING een wijze les geleerd tijdens de bankencrisis van ruim tien jaar geleden: “Toen was er geen stroppenpot. Nu gelukkig wel.”

Volgens de CNV Vakmensen-bestuurder is ING nog altijd zéér levensvatbaar en dient dat zich ook te vertalen in de collectieve arbeidsvoorwaardenvoorstellen later dit najaar. “Nogmaals, het is dankzij de ferme inzet van de medewerkers dat het concern er anno augustus 2020 zo voorstaat.”