Horeca moet gewoon vakantietoeslagen uitbetalen

Horecaondernemers moeten hun personeel gewoon te vakantietoeslag én de pensioenpremies uitbetalen. Dat stelt CNV Vakmensen in reactie op de verontwaardiging bij Horecainstituut Koninklijke Horeca Nederland. Dat had gevraagd om uitstel van betaling en heeft verder overleg geschrapt nu dat is geweigerd.
CNV Vakmensen betreurt het dat Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft aangegeven het overleg te staken. CNV Vakmensen en FNV hebben met KHN slechts een keer formeel overleg gevoerd de afgelopen periode. Dit ging vooral om uitstel van de betaling van vakantiegeld en pensioenpremies. CNV Vakmensen wil hier geen collectieve afspraken over maken.

Recht

Volgens Jacqueline Twerda, bestuurder van CNV Vakmensen, zijn de bonden zeker bereid om mee te helpen. "De vakbonden zijn enorm bereid om er alles aan te doen als het om werkgelegenheid gaat. Maar het apart zetten van vakantiegeld en pensioenpremie, dat hóórt bij ondernemen. Mensen hebben voor de corona-crisis 10 maanden hard meegewerkt aan de omzet en winst. Het vakantiegeld had al gereserveerd moeten zijn."

Vakantiegeld is een reservering die een werkgever maakt op het salaris van een medewerker. Een gezonde onderneming reserveert deze gelden, zodat hij deze uiterlijk in de maand juni kan uitkeren. Dit betekent dat er op dit moment voor 10 maanden vakantiegeld gereserveerd zou moeten zijn.

Veel medewerkers gebruiken het vakantiegeld om bijvoorbeeld gemeentelijke heffingen of openstaande rekeningen te betalen. Zij hebben privé niet de luxe om die betalingen uit te stellen. Een uitgesteld vakantiegeld zorgt dus direct voor problemen, zo stellen de vakbonden.

Pensioen

Pensioen is een primaire arbeidsvoorwaarde en is net als het vakantiegeld, uitgesteld loon. Het effect van het stopzetten van het afdragen van pensioen over 9 maanden biedt voor werkgevers wellicht op de korte termijn verlichting, maar kunnen voor medewerkers op de lange termijn gelden zijn die hard nodig zijn om tijdens pensioen in dagelijkse levensbehoefte te voorzien. Overigens betalen werkgevers alleen pensioenafdracht voor werknemers vanaf 21 jaar.

Twerda stelt tevens dat in de noordmaatregelen van de regering tegen de effecten van de Covid-19-crisis een opslag is opgenomen die er juist voor moet zorgen dat zowel vakantiegeld en pensioenopbouw kunnen worden doorbetaald.

Gezamenlijke lobby

Vakbonden hebben voorgesteld aan Koninklijke Horeca Nederland om gezamenlijk de lobby richting het kabinet en in het bijzonder minister Koolmees te intensiveren. Hier was KHN echter niet toe bereid. Het is duidelijk dat de NOW op een aantal punten tekortschiet. De werkgeverslasten worden vanuit de NOW niet volledig gedekt en inmiddels blijkt ook dat de 90% tegemoetkoming op de loonsom in werkelijkheid niet hoger is dan 80%. Daarnaast is er nog geen passende oplossing voor seizoenbedrijven en bedrijven die pas dit jaar gestart zijn. Vakbonden vinden dan ook dat het kabinet de sleutel in handen heeft om de werkgelegenheid in stand te houden. Vakbonden sluiten dan ook aan bij de oproep van de Stichting van de Arbeid om de loonsom met 100% te vergoeden in plaats van het huidige maximum van 90% en de 30%-opslag voor vakantietoeslagen te verhogen naar 40%.