Hopelijk snel meer duidelijkheid voor medewerkers Perry en Aktiesport

Contact met curator is lichtpuntje bij failliete sportwinkels

CNV-onderhandelaar Erik Maas hoopt dat er zo snel mogelijk nog meer duidelijkheid komt voor de medewerkers van de failliete sportwinkels Perry en Aktiesport. ‘Ongeveer 20 van de 56 filialen starten door, weten we nu’, zegt hij. ‘Dat is al iets. Maar niemand weet nog om welke vestigingen het gaat en welke medewerkers mogen blijven. Positief is dat we in goed contact staan met de curator. Hopelijk staat hij ervoor open dat we de mensen die straks met lege handen staan, kunnen benaderen en begeleiden naar nieuw werk, als ze dat willen.’

De ongeveer 20 vestigingen worden overgenomen door het Britse Frasers Group. Onduidelijk is nog of en hoeveel van de ongeveer 1.100 medewerkers daarmee uiteindelijk hun baan behouden. Wel is zeker dat de huidige vestigingen open blijven tot 1 maart. Halverwege of eind februari verwacht de curator meer duidelijkheid te kunnen geven over wie daarna mag blijven.

Getroffen werknemers begeleiden

Dat is ook het moment waarop Maas graag wil inspringen om met de medewerkers die getroffen worden in contact te komen. ‘Als we weten om welke mensen het gaat, kunnen we ze benaderen’, zegt hij. ‘Via YouFit Retail of via onze regionale mobiliteitscentra kunnen we hen bijvoorbeeld kosteloos en op maat begeleiden van werk naar werk. En we kunnen ze helpen om het einde van hun dienstverband juridisch goed af te wikkelen. Dat zijn belangrijke stappen die zorgvuldig genomen moeten worden en waar we als vakbond een meerwaarde hebben voor medewerkers.’

Geen abc’tje

Uit eerdere ervaringen weet Maas echter dat het geen abc’tje is om met werknemers van failliete bedrijven in contact te komen. Hij hoopt daarom dat het goede contact dat hij nu met de curator heeft, zich straks uitbetaalt in een goede samenwerking om de positie van de medewerkers te waarborgen. ‘We kunnen deze mensen helpen. Maar dan moet ook hun belang worden gediend. Uit recente ervaring weet ik helaas dat medewerkers van een failliet bedrijf soms alleen worden gezien als pion om nog zoveel mogelijk geld voor de schuldeisers uit de failliete boedel te halen. Daarom zetten we ons als vakbond maximaal in om het in deze situatie niet zo ver te laten komen.’

Wat CNV Vakmensen betreft komen er binnenkort SER-gedragsregels rond faillissementen.