Groningse geneesmiddelentester QPS maakt een potje van reorganisatie

Geen sociaal plan, geklungel met ontslagbrieven

Met een overhaaste reorganisatie heeft het Groningse bedrijf QPS – dat onderzoek doet naar geneesmiddelen – kwaad bloed gezet bij de werknemers. QPS wil 55 van de ongeveer 150 banen schrappen, maar volgens CNV-onderhandelaar Sijtze de Bruine gaat het allemaal ‘erg overhaast en onzorgvuldig’. ‘Er is geen sociaal plan. Werknemers hebben vorige week ontslagbrieven gekregen die van alle kanten rammelen en moeten van de directie uiterlijk vrijdag al aangeven of ze wel of niet akkoord zijn. Het slaat nergens op.’

De werknemers hebben massaal een petitie ondertekend, waarin zij de directie oproepen om eerst met de vakbond een sociaal plan af te spreken. ‘Dat is ook gebruikelijk bij zo’n grote reorganisatie als deze’, zegt De Bruine. ‘De directie heeft eerder ook wel contact met ons gezocht en intern gecommuniceerd dat ze er met het CNV niet uitkwamen. Maar er is helemaal geen sprake van een onderhandeling geweest. De directie wilde alleen in het geheim een sociaal plan afspreken. Dat hebben we afgehouden, want zo werkt dat niet. Als we gaan onderhandelen over een sociaal plan, doen we dat altijd in overleg met onze leden. Die moeten er uiteindelijk ook over kunnen stemmen.’

Reorganisatie is een haastklus

Dat is dus allemaal niet gebeurd. De directie heeft een eigen plan getrokken en heeft vorige week aan 55 werknemers een vaststellingsovereenkomst (vso) overhandigd, waar ze uiterlijk aanstaande vrijdag ja of nee tegen moeten zeggen. ‘Het is een haastklus geweest, die puur is gebaseerd op kostenreductie. De tekst rammelt aan alle kanten. We adviseren daarom iedereen om nu vooralsnog nergens mee in te stemmen’, zegt De Bruine. ‘We willen onze leden zo goed en zorgvuldig mogelijk juridisch kunnen ondersteunen.’

Directie heeft geen oog voor werknemers

De CNV-onderhandelaar vindt het vooral onbegrijpelijk dat de directie ‘geen enkel oogt heeft voor de emoties, teleurstelling en boosheid onder de werknemers’. ‘Zo zorgvuldig als het bedrijf pretendeert te zijn met het onderzoek van geneesmiddelen, zo onzorgvuldig gaat het om met de eigen werknemers. Nota bene twee dagen na de ontslagaanzeggingen stuurt de directie vrolijk een business-update rond, waarin ze totaal voorbijgaat aan de impact van de reorganisatie op de werknemers. Sterker nog, als je die update leest gaat het best lekker met QPS. De menselijke maat lijkt totaal verdwenen. Het getuigt in ieder geval niet van goed werkgeverschap.’

Vaststellingsovereenkomsten één voor één controleren

CNV Vakmensen wil zo snel mogelijk met de directie afspraken maken over een goed sociaal plan. De Bruine: ‘Het aanbieden van de petitie was alvast een waarschuwing dat dit anders en beter moet. De vaststellingsovereenkomsten die de werknemers nu hebben gekregen, gaan we één voor één controleren en weer terugsturen.’

Over QPS

QPS Nederland doet onderzoek naar nieuwe geneesmiddelen, in opdracht van farmaceutische bedrijven. De kliniek is gevestigd in Groningen, op het terrein van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Jaarlijks komen zo’n 1.200 vrijwilligers naar de kliniek om nieuwe geneesmiddelen te testen.