Gedwongen ontslagen Biddle van de baan

“Dreigen met acties was in dit geval al genoeg om het tij te keren”, constateert bestuurder Roderik Mol van CNV Vakmensen. Luchtstroomproducent Biddle in het Friese Kootstertille maakte vanmiddag bekend dat gedwongen ontslagen op die locatie van de baan zijn. “De kou is uit de lucht. Onze leden mogen maandag bepalen of ze de geplande acties opschorten.”

Biddle gaf eerder aan te willen reorganiseren waardoor mogelijk 17 van de 64 mensen hun baan zouden verliezen. En dat zonder een goed sociaal plan waarvoor het geld zou ontbreken, zo claimde Biddle. Dit was voor CNV Vakmensen aanleiding om de onderneming een ultimatum te stellen: een goed sociaal plan of anders acties. Dat ultimatum zou vanmiddag om 17.00 uur aflopen.

Opgelucht

Roderik Mol van CNV Vakmensen: “De werknemers in Kootstertille gaan nu met een veel beter gevoel het weekeinde in, dat is wel zeker. Wat Biddle nu aanbiedt moeten we uiteraard nog wel goed screenen op de details en dat presenteren aan de leden. Als vakbond gaan we – als de leden inderdaad kiezen voor opschorten van de acties – op kortst mogelijke termijn met Biddle om de tafel om afspraken te maken.”