En wéér moet voestalpine Automotive Components bloeden

En wéér moet voestalpine Automotive Components bloeden. ‘Bunschoten-Stakenburg’ is onderhand nagenoeg een ingeburgerde kreet bij de vakbond. Voor de vierde keer leggen werknemers in de regio, bij voestalpine Automotive Components in het bijzonder, het werk neer. “Weer moet voestalpine bloeden voor een goede cao in de metalektro”, erkent bestuurder Roel van Riezen van CNV Vakmensen.

“Schuld van de werkgevers.”

Het werk wordt donderdagavond om 23.00 uur al neergelegd. En zal pas weer worden herpakt op woensdag. De automobielindustrie heeft straks dus niet alleen last van te weinig chips, ook carrosseriedelen zullen mankeren bij heel veel productielijnen.

Hoewel Van Riezen het zelf ook lastig vindt dat de onderdelenproducent in Bunschoten-Spakenburg opnieuw wordt geraakt door de cao-staking heeft hij ook een passend antwoord: “Aan ons, vakbonden, ligt het niet. Wij hebben cao-eisen gesteld die eerlijk en reëel zijn. Met oog voor ieders positie. Werkgevers weten dat. Maar nadrukkelijk ook met oog voor de verdienste van al die werknemers. Als werkgeverskoepel FME gaat bewegen dan is een cao-resultaat zómaar te bereiken.”

De stakers worden vrijdag 21 mei tussen 09.00-11.00 uur ingeschreven als staker in de inmiddels bekende staakstraat bij Twiszt aan de Kronkels.

De acties en stakingen voor een nieuwe Metalektro-cao gaan inmiddels de achttiende week in. Medio december stokten de onderhandelingen over de cao die circa 160.000 werknemers voorziet van goede en betrouwbare arbeidsvoorwaarden.