Einde staking Forbo Flooring in zicht na onderhandelingsresultaat

Na 6 weken eindelijk beweging in cao-conflict

De directie van Forbo Flooring en vakbonden CNV en FNV hebben deze vrijdagavond een onderhandelingsresultaat bereikt over een nieuwe cao. Daarmee lijkt na 6 weken eindelijk een einde te komen aan de staking in de Assendelftse vloerenfabriek. CNV Vakmensen-bestuurder Hank Oomkes is opgelucht. ‘We kwamen van heel ver, maar ik denk dat de stakers nu eindelijk beloond gaan worden voor hun inzet.’

Na een dag van intensief overleg kwamen bonden en werkgever vanavond uit op een eenjarige cao met een loonstijging van 9% die (met terugwerkende kracht) geldt vanaf 1 januari. Bovendien kunnen alle werknemers in mei een eenmalige uitkering van € 1000 tegemoet zien.
Dit weekend krijgen de vakbondsleden de tijd om te stemmen over het resultaat. Maandagochtend, als de stakers weer bij elkaar komen op de parkeerplaats, wordt de uitslag van de stemming bekend gemaakt.

Harde toezeggingen van de directie

Naast de loonsverhoging blijven afspraken die al eerder zijn gemaakt overeind. Dat betekent dat de reiskostenvergoeding naar 21 cent per kilometer gaat en dat in alle gevallen het minimumloon € 14 per uur gaat worden. Dus ook als het uurloon na de 9% loonstijging daaronder zou blijven.
‘Ik denk dat we nu een mooi resultaat hebben bereikt’, zegt Oomkes. ‘Wat voor de mensen misschien wel belangrijker is dan het geld, is dat de directie harde toezeggingen heeft gedaan in het aanpakken van problemen waar de werknemers al lang mee kampen. Dan heb ik het niet alleen over achterstallig onderhoud, maar ook over de samenstelling van de ploegendiensten en het verlagen van de werkdruk.’

Hopelijk begin van herstel van vertrouwen

De CNV Vakmensen-bestuurder vindt het resultaat daarmee voldoende om het met een positief stemadvies voor te leggen aan de leden. ‘We hebben het met ons actiecomité besproken en die zien dat ook zo. Als de leden ermee instemmen, vormt dit resultaat hopelijk het beginpunt van het herstel van vertrouwen. En laat ik daar meteen heel duidelijk over zijn; de bal daarvoor ligt bij de directie. Die moeten het initiatief nemen en echt wat veranderen. Anders staan we hier volgend jaar weer.’

Mogelijk dinsdag weer eerste werkdag

Het onderhandelingsresultaat volgt na 6 weken van staking. Die begon in maart toen vakbonden en werkgever het niet eens konden worden over de inhoud van een nieuwe cao. Tot aan maandag gaan de stakers nog niet aan het werk. Mocht maandagochtend de uitslag positief zijn, dan pakt iedereen vanaf dinsdag de werkzaamheden weer op. ‘Maar wijst men het resultaat af, dan gaan de acties en dus de stakingen gewoon nog door’, aldus Oomkes.