Driekwart werknemers wil vaker in gesprek met werkgever

38% van de werkenden is voor afschaffing van het jaarlijkse beoordelingsgesprek. Driekwart heeft liever meerdere keren per jaar een kort gesprek dan jaarlijks één beoordelingsgesprek.

Dit blijkt uit CNV-onderzoek onder 1.200 leden. Slechts 1 op de 5 geeft aan dat ze beter gaan functioneren door het beoordelingsgesprek. Bij meer dan de helft van de ondervraagden is dit echter niet het geval. Een derde vindt beoordelingsgesprekken niet nuttig en meer dan 20% stelt dat het beoordelingsgesprek hen zelfs demotiveert.

Ineffectief

Het CNV pleit daarom voor afschaffing van het beoordelingsgesprek in de huidige vorm. ‘Voor veel mensen voelt het beoordelingsgesprek alsof ze op het matje bij de baas moeten komen. Bovendien is het gesprek vaak gebaseerd op recente incidenten. Volkomen ineffectief. Wie gemotiveerde medewerkers wil, kan beter meerdere keren per jaar een gesprek voeren. Aan deze directe feedback-vorm geeft de meerderheid van onze leden dan ook de voorkeur,’ aldus Piet Fortuin, CNV-voorzitter.

Salarisverhoging

Bij meer dan een kwart is aan het beoordelingsgesprek een eventuele salarisverhoging gekoppeld. Fortuin: ‘Dit is prima te vervangen tijdens een van de gesprekken die meerdere malen per jaar plaatsvindt. Op een vast moment per jaar. Bij goed presteren kun je hier nog een extra bonus aankoppelen.’

Extraatjes

Bijna een kwart krijgt ieder jaar een dertiende maand, 16% krijgt een bonus. 77% krijgt altijd een kerstpakket. Een op de elf ondervraagden krijgt nooit iets: geen kerstpakket, bonus of dertiende maand.

Bonus

Van de groep die normaal een bonus krijgt, ontvangt 36% dit jaar een lagere bonus. 53% krijgt dezelfde bonus als altijd en 11% krijgt nu zelfs een hogere bonus. ‘Gezien de huidige economische situatie, begrijpen we dat veel mensen een lagere bonus krijgen. We vragen onze leden echter wel scherp te zijn. Check goed of je werkgever de crisis niet gebruikt om geen bonus te verlenen,’ stelt Fortuin.

Dertiende maand

Van degenen die ieder jaar een dertiende maand krijgen, krijgt 7% dit jaar geen of een lagere dertiende maand. ‘Een dertiende maand is vaak gekoppeld aan je contract of cao. Deze kan niet zomaar worden geschrapt. We roepen onze leden op om alert te zijn: als de 13e maand in je cao of contract staat, ga dan niet zomaar akkoord met het schrappen ervan. Je hebt er recht op. Veel mensen betalen hier hun rekeningen van.’