Donderdag 24-uursstaking Metaal en Techniek in Overijssel, Gelderland en Brabant

CNV: ‘Mooie woorden, maar geen daden van de werkgevers’

De stakingen in de Metaal en Techniek (ook wel kleinmetaal) houden aan. Donderdag 30 mei is het de beurt aan grote delen van Overijssel, Gelderland en Noord-Brabant. De vakbonden roepen medewerkers op hun werk 24 uur neer te leggen. Ze zijn boos over het eindbod van de werkgevers voor een nieuwe cao. ‘De loonsverhoging die ze voorstellen is veel te laag’, zegt Johann Honders van het CNV. ‘De prijzen rezen de laatste jaren de pan uit, maar de lonen stegen niet mee. Als jongere verdien je tegenwoordig meer in de supermarkt dan in de kleinmetaal.’

Het conflict duurt inmiddels al twee maanden. In die tijd legden medewerkers op 15 plekken in Nederland hun werk 24 uur neer. ‘En wij gaan net zo lang door totdat de werkgevers iets te bieden hebben waar we verder over kunnen praten’, zegt de CNV-onderhandelaar.
Tot nu liet werkgeversvereniging FWT echter niks van zich horen. Honders verbaast zich erover dat ze het signaal van hun medewerkers helemaal niet serieus nemen. ‘FWT roept om het hardst dat ze een aantrekkelijke sector wil zijn, al was het maar vanwege het oplopende personeelstekort. Maar ondertussen vegen ze alle mogelijke verbeteringen van tafel. Mooie woorden, maar geen daden!’

12,5% is nodig om inflatie te compenseren

De vorige cao duurde 2 jaar. Destijds leek het een mooi akkoord, maar werd het door de gierende inflatie al snel achterhaald. ‘Dat willen we alsnog compenseren’, zegt Honders. ‘Zoals we dat in veel andere cao’s ook hebben gedaan. Er is voor komend jaar minimaal 12,5% nodig om de inflatie bij te benen. Maar de werkgevers komen niet verder dan een cao voor 2 jaar met een gemiddelde loonstijging van 5% per jaar. Erg teleurstellend.’

Liefde komt van één kant

Het argument van de werkgevers dat zij zelf ook last hebben van de gestegen energieprijzen vindt Honders kul. ‘Die berekenen ze allang door in hun prijzen. Zelfs de komende loonstijging hebben ze al ingecalculeerd. Het lijkt er gewoon op dat ze voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Daar gaan we niet mee akkoord.’
De CNV-bestuurder betreurt het dat de liefde maar van één komt: ‘De medewerkers werken zich het snot voor de ogen voor hun bedrijven. En door het toenemende personeelstekort gaat dat in de toekomst alleen nog maar meer worden. En daar staat dan deze houding tegenover.’

Stakingen gaan door

De CNV-onderhandelaar merkt tijdens de afgelopen actiebijeenkomsten dat medewerkers steeds standvastiger worden. ‘Ze voelen zich niet serieus genomen’, zegt hij. ‘Daarom gaan ze door met hun acties. En we zullen ook langzaam gaan opschalen, let maar op. Genoeg is genoeg, wat ons betreft.’

De cao Metaal en Techniek geldt voor 320.000 werknemers in de metaal- en techniekbranche. Daaronder vallen installatiebedrijven, metaalbewerkingsbedrijven, isolatiebedrijven, carrosseriebedrijven en goud- en zilversmeden.