Dinsdag 24-uursstaking bij ICL Fertilizers in Amsterdam

CNV: ‘Medewerkers niet akkoord met inleveren koopkracht’

Werknemers van de Amsterdamse kunstmestfabrikant ICL Fertilizers Europe C.V. leggen dinsdag 18 juni hun werk 24 uur neer. Ze willen dat hun werkgever zijn eindbod voor een nieuwe cao aanzienlijk verbetert. CNV-onderhandelaar Alptekin Akdoğan: ‘ICL biedt 4,5% loonsverhoging. Dat is een stuk lager dan de achterliggende inflatie plus de nog te verwachten inflatie komend cao-jaar. Medewerkers gaan niet akkoord met een koopkrachtachteruitgang.’

De ongeveer 100 medewerker van ICL houden zich bezig met de productie, verkoop en distributie van kunstmest en kunstmestgrondstoffen. Vanaf dinsdagochtend 5.45 uur leggen ze hun werk 1 dag neer. Het is een vervolg op hun stiptheidsacties van vorige week. Toen deden ze niet meer dan strikt noodzakelijk. Helaas was de directie er niet van onder de indruk. ‘Zelfs na een korte werkonderbreking op vrijdag liet de werkgever niks van zich horen. Dus moeten we nu een stapje verder gaan’, zeg Akdoğan.

Gat te dichten

Vorige maand verzandden de onderhandelingen over een nieuwe cao, die al op 1 maart van dit jaar had moeten ingaan. Het eindbod van de werkgever vonden de vakbondsleden zwaar onvoldoende. ‘We hebben een gat te dichten met de inflatie en bovendien willen de medewerkers er iets op vooruitgaan qua koopkracht’, zegt Akdoğan. ‘CNV eist daarom een loonstijging van 6,5% plus een vast bedrag van 100 euro per maand.’

Geen harde afspraken over de werkomstandigheden

Maar niet alleen qua loon willen de bonden dat de kunstmestfabrikant met een verbetering komt. Ook aan de werkomstandigheden moet het een en ander gebeuren. Akdoğan: ‘De omstandigheden in de fabriek zijn zwaar en de medewerkers ervaren een hoge werkdruk. De werkgever erkent dat er veel verbeterd moet worden in de fabriek, maar wil dat niet opschrijven. Ook wil de directie geen ouderenregeling afspreken die de mogelijkheid biedt om op latere leeftijd minder te werken. Erg teleurstellend.’

Vorig jaar ook al actie

Zo lang ICL niks te bieden heeft waar de vakbonden verder over kunnen onderhandelen, zullen de acties volgens de CNV-onderhandelaar steeds verder worden opgeschaald. Dat is opvallend omdat medewerkers vorig jaar ook al stiptheidsacties hielden en het werk neerlegden om een goede cao af te dwingen. ‘De werkgever weet dus dat de actiebereidheid hoog is’, zegt Akdoğan.