Crisiscao voor werknemers Motorvoertuigen- en Tweewielerbranche

“Met deze crisis-cao hebben we belangrijke accenten gezet voor zowel de jonge als de oudere generatie werknemers in de Motorvoertuigen en Tweewielerbranche.” Dat stelt onderhandelaar Nicole Engmann-van Eijbergen van CNV Vakmensen tevreden vast nadat de onderhandelingen vanmiddag succesvol bleken. De oudere werknemers mogen rekenen op een ‘generatiepact’, de jonge instromers op hartelijk welkom.
De cao-onderhandelingen leidden tot een crisis-cao voor de looptijd van 17 maanden, tot aan 1 april 2022. De oude cao liep 31 oktober af. Nicole Engmann-van Eijbergen: “We hebben ondanks de pittige coronaeffecten, die in sommige ondernemingen erg voelbaar zijn, toch nog een redelijke loonsverhoging kunnen afspreken. Mét een ontsnappingsclausule voor de bedrijven die ‘onder water staan’. Voor CNV Vakmensen is dat laatste een belangrijke voorwaarde. Het overeind gehouden van bedrijven is minstens zo belangrijk als een loonsverhoging. Werkgelegenheid prevaleert.”

De ontsnappingsclause geeft bedrijven die bewezen en daardoor legitiem aanspraak maken op de Haagse corona-ondersteuningsmaatregelen NOW2 of NOW3 het recht op uitstel of uitruil van de nu afgesproken loonsverhogingen per 1 februari 2021. Dat betreft 1% loonsverhoging die op 1 januari 2022 nog eens wordt herhaald.

Engmann-van Eijbergen: “De loonsverhoging mag een jaar worden uitgesteld om weer vlees op de boekhoudingsbotten te krijgen. Of werknemers krijgen er twee verlofdagen voor in ruil.”

Voor de oudere werknemers in de branche is nu een 80-90-100-regeling voor werktijd/loon/pensioenopbouw afgesproken als vast onderdeel van de motorvoertuigen/tweewielerbranche-cao. Daarnaast is de afspraak gemaakt dat de nieuwe rvu-afspraken uit het pensioenakkoord gelden voor deze bedrijfstakken. Dit betekent dat werknemers maximaal 3 jaar eerder kunnen stoppen met werken zonder dat werkgevers hiervoor worden beboet. Hiervoor is de definitie zwaar beroep bepalend. Welke werknemersgroepen dat precies omvat wordt nog voor de zomer van 2021 definitief gedetermineerd door bonden en werkgevers.

Bonus

“Maar ook voor de jonge generatie hebben we een belangrijke afspraak gemaakt. Werkgevers krijgen een stimuleringsbonus als ze jongeren vanuit de beroepsbegeleidende leerweg (BBL) een werkplek aanbieden. Het gaat om 4 zogenoemde regionale praktijktrainingsdagen (RPT). Het helpt uiteraard de sector zelf ook, door aantrekkelijk te worden als werkplek voor jongelui met handige handjes”, aldus de CNV Vakmensen-bestuurder. Zij legt de komende dagen het cao-resultaat voor aan de leden ter goedkeuring.