CNV vraagt faillissement aan van vloerenbedrijf Vloerloods

Werknemers zitten al maanden zonder salaris

Vakbond CNV heeft namens werknemers het faillissement aangevraagd van vloerenbedrijf Vloerloods uit Kampen. 'Het is een trieste situatie, voor werknemers en gedupeerde klanten, maar we hebben eigenlijk geen andere keus dan zelf het faillissement aan te vragen', zegt CNV-onderhandelaar Martin van Eerde. 'Werknemers zitten inmiddels al maanden in onduidelijkheid én zonder geld.'

Het vloerenbedrijf uit Kampen - onder meer bekend van tv-programma's als 'Eigen Huis & Tuin' en 'Help, mijn man is klusser' - kwam in december plotseling in een grote crisis terecht, nadat een van de eigenaren zijn zakenpartner had vermoord. Sindsdien ging het snel bergafwaarts met Vloerloods.

Iedereen naar huis gestuurd

'Eind mei zijn alle ongeveer 30 werknemers naar huis gestuurd', zegt Van Eerde. 'Zonder opzegging of wat dan ook. Ze hebben sinds die tijd ook niks meer gekregen, geen salaris, geen vakantiegeld. Het is een trieste situatie, voor iedereen. Voor de nabestaanden, voor gedupeerde klanten, maar zeker ook voor de werknemers. Het is een traumatische ervaring om op zo'n manier je werk kwijt te raken.'

CNV krijgt geen contact

De vakbond heeft vergeefs geprobeerd om met het bedrijf in contact te komen. Van Eerde: 'We kregen geen enkele reactie op brieven en voice-mails. Helemaal niks. Intussen tikte de tijd door en was er geen enkel zicht op dat werknemers nog salaris zouden gaan krijgen. Dan hebben we helaas als vakbond nog maar één mogelijkheid: namens onze leden zelf het faillissement aanvragen. Voor de werknemers geeft dat in ieder geval duidelijkheid én de zekerheid dat ze het achterstallige loon nog krijgen van het UWV.'