CNV Vakmensen zegt sluit kapperszaken nu

Kappers moeten nu lef tonen en hun medewerkers in bescherming nemen tegen een eventuele corona-virusbesmetting. Door de kapsalons te sluiten. Onder de regels van het Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) kan dat. Dat stelt vakbond CNV Vakmensen vandaag richting kappersbranche. Tegelijkertijd roept de vakbond het kabinet op een helder kappersbesluit te nemen. Bestuurder Willem Kruithof: “Kabinet, verklaar de kappers per omgaand voor gesloten, net als horeca en andere samenkomstsituaties. Maak het saloneigenaren gemakkelijk en tevens glashelder voor alle betrokkenen.”
Volgens Kruithof maakt de aard van het kapperswerk het onmogelijk om onder de huidige strenge sanitaire regels het beroep uit te oefenen. Knippen op 1,5 meter afstand is fysiek nu eenmaal onmogelijk. “Maar tot op heden ontbreekt een glasheldere maatregel voor deze branche waardoor goede beschermende maatregelen uitblijven en kappers zich suf twijfelen over de juiste aanpak.” Volgens hem moet het kabinet per omgaand alle lucht uit dit probleem duwen: “Gewoon sluiten. Lastig, maar te overzien en helder voor alle betrokkenen.”

Onlogisch

Al eerder deze week riep CNV Vakmensen op tot beschermingsmaatregelen voor de kapsalons. Vanuit Den Haag kwam toen een afwijzing. Bestuurder Willem Kruithof, met kappers in zijn portefeuille, kan niet langer rustig blijven onder de Haagse weigering hom of kuit te kiezen doordat de prioriteiten elders worden gelegd. “De beslissing om te sluiten moet snel komen. Vooral ook omdat werknemers oprecht angstig zijn voor besmetting.”

Veel vragen

Bij CNV Info komen dezer dagen ook veel vragen binnen van verontruste kappers en kapsters. De kwestie van de 1,5 meter afstand speelt, zo blijkt, maar ook de betaling van uren die uitvallen vanwege verminderde klandizie. De 100%-loondoorbetaling is in de kappersbranche geen voldongen feit zonder het NOW-regime. En minder werk wordt daardoor in de portemonnee gevoeld door de individuele werknemer omdat er geen aanvulling is.

Ook blijken kapsters zelf te worstelen met de vraag of ze wel naar hun werk zullen gaan vanwege het besmettingsgevaar. Waardoor het virus dan kan worden meegenomen naar thuis, naar het eigen gezin. En de kinderen meenemen naar het werk, zoals een enkele werkgever aanbood, wordt ook niet als verstandige beslissing ervaren.