CNV Vakmensen vraagt gemeenten clementie en compensatie

Begrip, clementie en daarom compensatie in de vorm van betaling voor niet-uitgevoerd werk. Dat vraagt vakbond CNV Vakmensen aan de Vereniging Nederlandse Gemeenten in een brief vandaag. “Gemeenten hebben het leerlingen- en ander speciaal vervoer uitbesteed aan taxibedrijven. Dat vervoer valt nu her en der stil vanwege strikte Corona-virusmaatregelen. Ongetwijfeld terechte maatregelen; maar de salarissen vallen niet stil.”
Dat zegt CNV Vakmensen-bestuurder voor de taxi-cao, Agostino di Giacomo Russo veelbetekenend. “Die taxibedrijven komen financieel wellicht erg in het nauw.”

Volgens de brief aan de VNG – overigens in samenspraak met KNV en FNV verstuurd – zit er een venijnige staart aan de Corona-virusmaatregelen die overheden nu nemen. Het sluiten van scholen en verbieden van samenkomsten in regio’s maakt ook dat de bijzondere passagiers thuisblijven.
 
Agostino di Giacomo Russo: “Ritten worden niet meer gemaakt. Dat spaart weliswaar brandstof uit, maar de salarissen van al die mensen moeten toch gewoon worden uitbetaald. Dat geeft een onbalans in inkomsten en uitgaven die sommige taxibedrijven niet zullen kunnen lijden. Om die reden vragen we de opdrachtgevers - de gemeenten - via hun centrale organisatie VNG om begrip. Want formeel zou een gemeente nu kunnen bezuinigen: geen ritten, geen uitgaven. Gunstig voor de jaarbegroting.”

Geen soelaas

Volgens hem ligt het verzoek ook in een logisch verlengde van de werktijdverkorting die door steeds meer bedrijven wordt aangevraagd. “Maar werktijdverkorting (WTV) biedt onvoldoende soelaas in deze sector. Het eigen risico voor werkgevers, genoemd in de bepalingen die bij zo’n verzoek horen, kan funest zijn voor bedrijven in deze branche. Bovendien is WTV voor menig bedrijf niet een oplossing. Omdat het de normen door landelijk opererende vervoerders, die de contracten hebben aangenomen, niet worden gehaald terwijl de daadwerkelijk uitvoerders - lokale en regionale bedrijfjes – er ruim overheen gaan. Er is dus sprake van een vertekend beeld met mogelijk veel leed in het verschiet.”

De bestuurder van CNV Vakmensen sluit af met een bijzonder argument: “Zoals gezegd, hoeft een gemeente formeel niet te betalen. Want veel van dit soort contracten kennen de clausule dat alleen voor uitgevoerde ritten moet worden betaald. Maar ja, die strikte houding lijkt in dit geval op schieten in eigen voet: aan een failliete taxionderneming heeft zo’n gemeente natuurlijk ook niks. In het opvolgende jaar zal dat bijzondere vervoer toch moeten worden uitgevoerd.”