CNV Vakmensen veroordeelt crisisgedrag Signify

“Er zou toch een lampje bij ze moeten gaan branden, dat het zo niet hoort.” Bestuurder Arjan Huizinga van CNV Vakmensen doet voor de vorm de woordspeling, maar geamuseerd is hij allerminst. Signify, de ledlampenfabrikant (voorheen Philips) wil de cao ontduiken. “Schandelijke aanvliegroute kiest Signify hier. De directie doet alsof het Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) niet bestaat. En stuurt aan op handjeklap met de vakbonden. Heel helder: CNV Vakmensen werkt daar niet aan mee.”
Dinsdag werd Huizinga benaderd door Signify met de mededeling dat de cao wordt opengebroken voor wat betreft loonsverhogingen. Hij vindt het teleurstellend dat spraakmakende bedrijven misbruik maken van crisis. “De corona-crisis werd als argument aangehaald. Maar Signify druist hier tegen stelregels in. Ten eerste: je mag een cao niet eenzijdig openbreken en de tweede reden, de aanleiding om dit te doen ontbreekt want er ís al ruimhartige compensatie.”

Met dat laatste doelt Huizinga op de NOW-maatregelen van de overheid waarbij deze maximaal 90 procent van de loonkosten – kosteloos - overneemt als een onderneming tenminste 20% omzetderving heeft vanwege de coronagebeurtenissen.

Verlof

Volgens Huizinga werd aan werknemers van Signify ook al gevraagd om onbetaald verlof op te nemen, “een dag in de week, notabene”. “Signify sorteert hier op ongepaste wijze voor op de effecten van de corona-golf en probeert die af te wentelen over de rug van de werknemers.”

Onfatsoenlijk

Het is overigens niet de enige keer dat CNV Vakmensen wordt benaderd door ondernemingen met het verzoek om de cao open te breken. Huizinga: “Laat ik dan ook maar even voor mijn collega’s spreken en zeggen dat deze verzoeken ongepast zijn. En al helemaal bij zulke grote ondernemingen met doorgaans diepe zakken - laten we wel wezen. Of de zaken in het buitenland ook overal zo genereus worden gecompenseerd als hier in Nederland weet ik niet volledig. Maar wij behartigen de belangen van onze leden – hun werknemers – hier in Nederland. En daarvoor geldt dat eenzijdig tornen aan de cao niet aan de orde is. Werknemers wordt schrik aangejaagd. Dat is eigenlijk onfatsoenlijk. Signify zaait onrust en zet de verhoudingen met de vakbonden en de werknemers onnodig onder druk. Het kabinet roept alle partijen op om samen door deze crisis te komen. Dat schijnt niet te gelden voor Signify.”