CNV Vakmensen stelt Philips ultimatum

Voor 5 mei 12.00 uur positieve reactie, anders handen vrij voor acties

CNV Vakmensen en andere bonden hebben Philips zojuist een ultimatum gesteld om nu eindelijk met goede voorstellen voor de nieuwe cao te komen. ‘Philips houdt vast aan de opvatting dat werknemers de huidige malaise moeten meefinancieren’, zegt CNV-onderhandelaar Arjan Huizinga. ‘Daar werken we niet aan mee. We willen minimaal compensatie van de inflatie voor de werknemers.’

Het ultimatum verloopt op vrijdag 5 mei om 12.00 uur. Als Philips niet voor die tijd met een positieve reactie komt, hebben de vakbonden hun handen vrij voor acties.

Al 5 maanden onderhandelen de vakbonden en werkgever over een nieuwe cao. Tot nu toe zonder resultaat. Struikelblok is het verschil van inzicht in hoeveel van de slechte resultaten, o.a. door het apneu-fiasco, het elektronicabedrijf mag afwentelen op de medewerkers. Huizinga: ‘Er komt al een grote reorganisatie aan die alleen al in Nederland ruim 1900 arbeidsplaatsen gaat kosten. Om dan ook nog de achterblijvers te laten bloeden via hun arbeidsvoorwaarden is buitenproportioneel.’

Ontslagronde leverde al 100 miljoen op

Huizinga wijst erop dat dat ook helemaal niet nodig is: ‘De personeelsreductie heeft in het eerste kwartaal al een besparing van ruim 100 miljoen opgeleverd. Ook het aandeel Philips stijgt met 14%, de grootste koerswinst in meer dan 20 jaar. Zelfs topman Roy Jakobs heeft alle vertrouwen in de toekomst. Dat mag best doorklinken in de arbeidsvoorwaarden voor de medewerkers.’

Philips schuift alle CNV-voorstellen ter zijde

Maar van dat laatste is geen enkele sprake, constateert de CNV-onderhandelaar: ‘Philips biedt maximaal 5% over bijna 2 jaar, in sommige gevallen zelfs maar 3%. Veel te weinig. Wij willen een loonsverhoging die minimaal zo hoog is als de inflatie. Ook onze voorstellen voor ontziemaatregelen voor mensen in ploegendienst schuift Philips ter zijde. Verder vindt met een RVU-regeling om vervroegd mee te kunnen uittreden ook maar niks. Wij willen dat Philips alsnog aan onze voorstellen tegemoet komt.’

Pensioenpremie moet wel omhoog

Wat Philips wel een goed idee lijkt is de pensioenpremie van medewerkers te verhogen. Weliswaar worden ze daarvoor gecompenseerd, maar de werknemers voorzien een verdere stijging in de toekomst. ‘Ze willen eerst zien hoe de nieuwe pensioenregeling voor de toekomst eruit gaat zien bij Philips’, zegt Huizinga.

Weinig koninklijks aan voorstellen Philips

De CNV-bestuurder is al met al zeer teleurgesteld in de opstelling van de elektronicagigant, waarin al maanden nauwelijks beweging ziet. ‘We hebben het hier over Royal Philips, maar in de praktijk is er weinig koninklijks aan. Met wat Philips wil, heeft alleen Philips voordeel. De werknemers komen duidelijk op het tweede plan. Dat accepteren we niet.’