CNV Vakmensen stelt Nedcar ultimatum over sociaal plan, staking dreigt

Medewerkers onzeker, boos en helemaal klaar met directie

CNV Vakmensen en andere bonden hebben VDL Nedcar in Born zojuist een ultimatum gesteld. De autobouwer moet voor vrijdag 12.00 uur instemmen met de eisen van de bonden voor een goed sociaal plan of anders volgen er stakingen. Volgens CNV-onderhandelaar Jeroen Bruinsma zijn veel medewerkers erg boos en helemaal klaar met hun directie. ‘Terwijl de onzekerheid groeit over de toekomst van Nedcar en dus die van de medewerkers, weigert de werkgever te praten over een goed sociaal plan voor de 3.800 medewerkers. Die voelen zich enorm tekort gedaan.’

Het ultimatum verloopt op vrijdag 5 mei om 12.00 uur. Als VDL Nedcar niet voor die tijd met een positieve reactie komt, gaan de vakbonden volgende week over op stakingen.

De toekomst van de Limburgse autobouwer is al lange tijd onzeker. Eind maart 2024 loopt het contract af dat VDL Nedcar heeft met BMW om mini’s te bouwen. Een nieuwe opdrachtgever is ondanks verwoede pogingen nog niet gevonden. Andere opties die worden overwogen, zoals het optuigen van een ontwikkelingsafdeling of het overhevelen van andere VDL-activiteiten naar Born, nemen de onzekerheid over de werkgelegenheid niet weg.

Werkgever ziet geen noodzaak

Daarom praten de vakbonden nu al maanden met VDL Nedcar over aanpassing van het sociaal plan. ‘Dat vinden wij noodzakelijk omdat in het huidige sociaal plan wordt uitgegaan van continuïteit van VDL Nedcar’, zegt Jeroen Bruinsma van CNV. ‘Maar de werkgever ziet daar de noodzaak niet zo van in. Pas na verschillende brieven van onze kant, ging de directie overstag en nodigde ons uit om te komen praten. Maar veel gepraat werd er niet. De directie wees ons de deur. Pas na een bemiddelingstraject zijn we echt gaan praten, maar nog steeds biedt de directie weinig. Ze hebben gisteren zelfs besloten helemaal niet verder te willen praten.’

Werknemers en bonden zijn het zat

Die beslissing is de werknemers in het verkeerde keelgat geschoten. Vanmorgen kwamen ze massaal naar buiten om via een wilde staking hun ongenoegen kenbaar te maken. ‘Het is tekenend voor de situatie’, zegt Bruinsma. ‘Deze mensen zijn echt heel boos en ongerust en de directie weigert naar ze te luisteren. Nedcar wijst naar VDL en die wijst weer terug. De medewerkers zijn het zat en wij als bonden zijn het ook zat. Daarom dit ultimatum. Als VDL Nedcar ons niet voor vrijdag 12.00 uur een heel eind tegemoet komt, bijvoorbeeld met een verhoogde ontslagvergoeding, leggen wij het bedrijf vanaf volgende week plat. Waarschijnlijk eerst met een 48-uurs-staking en daarna met estafettestakingen.’