CNV Vakmensen stelt KLK Kolb ultimatum om acties te voorkomen

‘Vakbonden eisen fikse salarisverhoging plus excuses van directie’

CNV Vakmensen heeft vanmorgen samen met FNV Procesindustrie een ultimatum gesteld aan chemiebedrijf KLK Kolb Specialties in Delden (Ov.). Niet alleen eisen de bonden dat er een salarisverhoging van 14,3% in de nieuwe cao wordt opgenomen, ook wil het CNV dat Kolb excuses aanbiedt aan zijn eigen werknemers. ‘Ze hebben hen verweten te veel fouten te maken. Dat is echt heel slecht gevallen bij de mensen’, zegt Rick Pellis van CNV Vakmensen.

Komt Kolb voor komende vrijdag 17.00 uur niet aan de eisen tegemoet, dan volgen er acties.

Bij de start van de onderhandelingen was er volgens de CNV-bestuurder nog niets aan de hand. ‘Het eerste loonbod van Kolb was met 6,1% weliswaar wat aan de lage kant als je weet dat moederbedrijf KLK OLEO Groep miljoenenwinst maakt. Maar verder was er goed te praten met de werkgever.’

CNV snapt niks van ommezwaai

Die houding veranderde ineens tijdens de derde onderhandelingsronde. ‘We kregen te horen dat er in de werkprocessen te veel fouten zouden zijn gemaakt en dat die de organisatie veel geld gaan kosten’, zegt Pellis. ‘De werkgever was niet langer bereid om over de cao te praten en zette de geboden 6,1% plus € 40 om in eindbod.’

De CNV Vakmensen-bestuurder snapt niks van die ommezwaai. ‘Sinds 2019 hebben diezelfde werknemers gezorgd voor een ruime verdrievoudiging van de miljoenenwinst. Maar in plaats van waardering krijgen ze nu kritiek. Dat voelt niet goed voor ze.’