CNV Vakmensen nog steeds ontevreden over crisisaanpak Signify

“Eerst moet Signify gewoon steun aanvragen vanuit de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Pas dan kan er tussen hom en kuit worden gekozen en eventueel verdere maatregelen worden besproken met het personeel en hun vertegenwoordiger, de vakbond. Die vakbond, CNV Vakmensen is daarom nog steeds tegen het openbreken van de cao, zoals Signify voorstelt.”
Bestuurder Arjan Huizinga van CNV Vakmensen bespeurt wel voortschrijdend inzicht bij de voormalige Philips-ledlampenfabriek over de gewenste crisisaanpak door Signify. Een week gelden ontstond een diepgravend meningsverschil omdat Siginify eenzijdig de cao wilde openbreken. Een doodzonde in Nederland en ruimte biedend voor een snelle gang naar de rechter.

“Nu, een week later, wil Signify nog altijd de bonusvergoeding van hogere salarisschalen een half jaar opschuiven naar oktober. Dat is in strijd met de cao en dus ongewenst. Signify heeft gelukkig wel het intrekken van verlofdagen omgezet in een vrijwillige aankoop van verlofdagen door medewerkers. Dit levert de onderneming direct geld op en straalt solidariteit uit naar collega’s in andere landen, waar de NOW-compensatie niet voorhanden is.”

Er werken in totaal circa 32.000 mensen bij Signify. Huizinga noemt het nieuwe voorstel om vrijwillig verlof in te kopen een verbetering in vergelijk met de oude aanpak: het vrijwillig opnemen van onbetaald verlof. “Maar ook deze nieuwe opzet kent wel de nodige haken en ogen. Want er zit geen schriftelijk garantie aan vast dat die gekochte dagen ook daadwerkelijk kunnen worden benut. Want, wat als het straks ineens weer heel druk wordt in de fabriek? Dan is er geen ruimte om even op vakantie te gaan. Dan is het weer ‘alle hens’.”

Reddingsboei

Voor Huizinga telt boven alles dat Signify eerst de door het kabinet toegeworpen reddingsboei moet grijpen. Minister Koolmees biedt de overname van maximaal 90% van de loonkosten aan; notabene. Pas als de uitkomst van die crisis-reddingspoging bekend is kan CNV Vakmensen serieus om tafel met Signify om te kijken wat er dan nog verder nodig is. En daartoe zijn we heus bereid, want ook ons is behoud van de werkgelegenheid heilig.”