CNV Vakmensen niet blij met bandenspoor Apollo Vredestein

CNV Vakmensen is niet blij met het spoor dat de directie van bandenfabriek Apollo Vredestein in Enschede kiest. “De Indiase directie kiest nu voor een forse krimp van het aantal banen. En dat terwijl er volop banden worden gemaakt in die andere Apollo Vredestein-fabriek, in Hongarije. Het lijkt erop dat de onderneming zichzelf wegconcurreert uit Nederland”, zegt bestuurder Gerard van Dijk van CNV Vakmensen.

Snoeiharde klap

Van Dijk, geschrokken door de omvang van de ingreep, trekt onverwijld het sociaal plan van de plank dat CNV Vakmensen en FNV al eerder afsloten met Apollo Vredestein. Dit sociaal plan is nog minstens anderhalf jaar geldig. “Dat is op zich een goed sociaal plan. Maar het staat uiteraard niet in verhouding met het verliezen van je baan. Dit is een snoeiharde klap die de werkgelegenheid in Twente krijgt te verduren.”

750 fte

En dat baanverlies is het lot wat tussen de tenminste 750 werknemers in Enschede boven het hoofd hangt. Nog voor het einde van dit jaar, zo wordt duidelijk uit de eerste toelichting van de directie deze middag. Het gaat om 750 fte, nog onduidelijk is hoeveel parttime banen hiermee ook zijn gemoeid, waardoor het aantal werkloze medewerkers alleen maar zou toenemen in absolute zin. Naast deze vaste banen wordt de flexibele schil met uitzendkrachten eind deze maand al afgepeld. Dat gaat om bijna 150 werknemers.

Met de aderlating krimpt het personeelsbestand in de Enschedese fabriek van 1.200 naar minder dan de helft. In de onderzoeks- en ontwikkelafdeling van Apollo Vredestein werken daarnaast circa 200 mensen.

Zelf geholpen

Wat bestuurder Van Dijk van CNV Vakmensen steekt is dat de marktomstandigheden wellicht niet rooskleurig zijn de laatste tijd, maar door de onderneming zelf ook nog een stuk in de verkeerde richting zijn geduwd. “Er is in Enschede steeds minder geïnvesteerd in mensen en machines. Er ligt een bandenvoorraad voor pakweg drie maanden op het terrein. Dat is fors. En de prijzen staan onderwijl onder druk. Dat lijkt overigens niet in de laatste plaats vanwege de forse bandenproductie in de Hongaarse Vredestein-fabriek. Tegen lagere loonkosten worden daar sinds 2017 steeds meer banden gefabriceerd. En dat terwijl de Indiase directie destijds ferm toezegde alleen bepaalde soorten Vredestein-banden te vervaardigen in de Boedapest-regio.”

Duur verkopen

Gerard van Dijk wil als bestuurder van CNV Vakmensen op de kortst mogelijk termijn voor nadere tekst en uitleg om tafel met de directie in Enschede. “Hier moeten nog wel wat punten op de ‘i’ komen. Namens onze leden zullen we hun huid zo duur mogelijk verkopen. Als is eigenlijk – dat spreekt voor zich - ons vertrekpunt dat ze helemaal niet te koop liggen.”